Van heerlijk zonnig warm naar kou en regen........ - Reisverslag uit Darjeeling, India van Yvonne - WaarBenJij.nu Van heerlijk zonnig warm naar kou en regen........ - Reisverslag uit Darjeeling, India van Yvonne - WaarBenJij.nu

Van heerlijk zonnig warm naar kou en regen........

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 April 2014 | India, Darjeeling

4 april: VARANASI

Ik dacht dat we vakantie hadden maar vanmorgen ging de wekker om 4.45 u.......
We gaan weer varen op de Ganges, dit keer om de zonsopgang te aanschouwen, tevens het moment waarop pelgrims komen baden en bidden. De rit er naar toe verloopt tamelijk rustig voor Indiase begrippen, maar als we dichterbij komen verdikt zich de stroom mensen die die kant opgaat voor een bad, al dan niet mantra's zingend en biddend. Toch zijn er nog mensen die daar heerlijk doorheen slapen, getuige de vrijwel bewegingloze hoopjes onder vale, ooit kleurrijke doeken. Hoe dichter bij de Ganges, hoe meer bedelaars en op de trappen naar de oever zitten de echte professionele bedelaars, aldus onze nog steeds lichtelijk irritante "schoolmeester" Raj. De beroepsbedelaars zitten er mooi bij in oranje gewaden, ze hebben lange grijze haren en soms beschilderde gezichten. Enkelen hebben zelfs een mooi polshorloge om!
Een kind wordt kaalgeschoren door een priester, zijn eerste haren worden, conform de belofte van de moeder toen zij nog zwanger was, aan Shiva geofferd. Maar er zijn ook volwassenen die hun haren offeren.
De taferelen vanuit de boot zijn ontzettend kleurrijk. Mensen bidden, mensen baden, de mannen meestal in een onderbroek, vrouwen volledig gekleed. Ze wassen zich, nemen het water in de mond en spugen het weer uit, er worden lakens en kleding gewassen, we zien koeien op de Ghats en op de trappen, we zien apen rondrennen over balkonranden en daken, we zien een stuk of 40 in het wit geklede kinderen (toekomstige priesters) die meedoen aan een ceremonie. Prachtige oude gebouwen en tempels, afgewisseld met guesthouses.....enz.
Later wandelen we nog wat door smalle straatjes vol koeien en koeienvlaaien en vooral ook veel zwerfvuil. Kleine tempeltjes, met heel veel bewaking. Het schijnt dat de verhouding tussen moslims en hindoes hier op scherp staat.
De rest van de dag doen we niet zo veel. Wandelen door die straatjes trekt ons niet zo met al die opdringerige tuktukchauffeurs en riksjarijders.... en het is bovendien zo' n zootje, dat kennen we nu wel.
We gaan nog een keer naar de film, naar Youngistaan, een film over de liefde en politiek. Er wordt veel engels in gesproken dus we kunnen het verhaal redelijk volgen. Het is echter nog steeds niet, of beter gezegd, niet meer het Bollywood-genre waarop we gehoopt hadden.
Vanavond pakken we de nachttrein van Varanasi naar New Jaipalguri, een rit van 12 uur......hmm, hopelijk kunnen we de 6-persoons sleeper nog upgraden!

5 APRIL: DARJEELING

Aaaarrgh, zo heet als we het gisteren hadden, zo koud hebben we het nu! Want na onze nachtelijke treinreis en nog 35 km per auto over een steile weg met ontelbare haarspeldbochten zijn aangekomen in Darjeeling. Sommige van die bochten moest de chauffeur zelfs in 2 keer nemen! Het was maar 35 km. maar het duurde 3,5 uur....!!!
We zitten ineens op ruim 2100 meter in de mistige Himalaya in een koud, wiebelend hotel.
De reis was meer dan prima, we hebben allebei heerlijk geslapen ondanks dat we niet konden upgraden en we hebben in de trein een leuk stel uit Glasgow ontmoet, die hebben we een lift naar Darjeeling gegeven in "onze" auto. Morgenavond hebben we met ze afgesproken om naar de cricketfinale India-Shri Lanka te kijken in een bar.
De sfeer in Darjeeling is kompleet anders. Geen opdringerige Indiërs meer met tuktuks en riksja's, hier kun je gewoon over straat lopen en eens een winkeltje in. Ook in de winkels zijn ze helemaal niet vervelend, dit lijkt meer op het Azië wat we al kenden, alleen is het superkoud in dit hotel. Het is mooi, we hebben een prachtige kamer maar ik zit te rillen en te bibberen. Het is binnen net zo koud als buiten.
Als je in India iets gedaan wilt krijgen moet je altijd ergens mee dreigen. Nu heb ik gedreigd naar een ander hotel te gaan en hopsakee.....we kregen een electrisch kacheltje!
Terwijl ze eerst vonden dat we maar met de manager moesten praten.....
In Varanasi werkte het ook zo. Check out time was 12 uur, maar wij zouden pas om 21 uur naar het station, dus wilden we de kamer graag langer. Dat kon voor 2000 roepies. Aangezien we nog moesten pinnen hebben we dat niet meteen betaald. Degene die er de volgende dag was wilde eerst de komplete kamerprijs van 10.000 roepies..... Na wat heen en weer bieden zakte hij naar 3000 roepies, maar dan tot 18 uur. Toen heb ik gedreigd dat ik 3000 alleen per creditcard wilde betalen maar 2000 eventueel wel in cash, en hopsakee, het werd 2000, tot 21 uur.
Hij nam ook wel weer zijn "wraak" door ons, toen we een beetje vooruit wilde slapen, minimaal 5 x te (laten) storen met vragen over hoe laat we weg gingen (21 uuhuur!! ) en of de kamer nog moest worden schoongemaakt (neehee!!) etc. ......

6 april: DARJEELING

Ja, vakantie is hard werken hier!!!
Stond de wekker eerder al een keer op 4.45 u, vanmorgen stond ie op 3.40 u.......
Om 4 uur vertrokken we naar Tiger Hill om nu weer dáár van de zonsopgang te genieten en vooral om alle Himalayatoppen dan te zien, inclusief de top van de Everest.
Het was echt een belachelijke vertoning. Hele rijen auto's gingen om deze onmenselijke tijd al die kant op, het is een echte strijd wie het eerste boven is (en dus niet de laatste 1-2 km hoeft te lopen...) en Kriti, onze gids, joeg ons werkelijk de VIP lounge in. Dat is een ruimte, omringd door ramen, met stoelen in theateropstelling, vanwaar je bij helder weer in het westen de toppen van Nepal ziet, in het noorden de toppen van Sikkim en in het oosten de toppen van Bhutan. We zaten er al (op de 3e rij...) om 4.45. Om 5.30 kwam de zon op en iedereen begon dat oranje balletje opgewonden als gekken te fotograferen, maar bergtoppen ho maar! Het is vandaag net zo mistig als gisteren.
Beneden onze lounge stonden de "gewone mensen" buiten en die fotografeerden ook als gekken, de een fotografeerde het oranje balletje, de ander het uitzicht wat er niet was, en hele families poseerden op deze speciale plek! Een ratjetoe van schots en scheef geparkeerde auto's kompleteerde dit plaatje wat leek op een legpuzzel van Mordillo.
En dát vond Tibi nou wel weer een foto waard!
Na dit spektakel hebben we het Ghoom klooster uit 1850 bezocht, een klooster van Geelkapmonniken, heel kleurrijk en mooi. Binnen zit een gigantische Boeddha omringd door prachtig beschilderde poseleinen bloemen en dieren. Deze Boeddha heeft blauwe ogen, de volgende Boeddha zal namelijk uit Europa komen.

En toen mochten we eindelijk gaan ontbijten....

Om 10 uur staan we weer in de startblokken. We zien de Zoo met alle inheemse dieren zoals sneeuwluipaard, rode panda, zwarte panter, tijger, zwarte beer, himalaya wolf enz. Daar komen we ook onze vrienden uit Glasgow weer tegen.
Ook bezoeken we het Himalayan Mountaineering Institute, een museum over de beroemdste beklimmingen van diverse Himalayatoppen met uiteraard extra veel aandacht voor de Mt. Everest. We zien o.a. de slaapzak, schoenen en alle kleding die Tenzing Norgay aanhad toen hij de Everest voor de eerste keer bedwong. We gaan naar een theeproeverij, want dat hoort er uiteraard bij in Darjeeling en bezoeken na de lunch nog een prachtige tempel met een overdaad aan gebedsvlaggen. Het mooie aan deze tempel vond ik dat er een bidplaats was voor Hindoes én eentje voor de Bhoeddisten. Naast elkaar.
Ik weet niet hoe ik foto's via mijn iPad in deze blog moet krijgen, maar inmiddels staan er een aantal op Facebook.

xxx

PS1 Het hotel wiebelt niet meer. Volgens mij waren we zelf nog wiebelig van de treinreis en de hobbelige autorit.....!!

PS2 Hopelijk ligt mijn camera nog in het Ghoom klooster en wordt het goed bewaakt door de monnik.....morgen zullen we het weten......

PS3 Het regent......

• 06 April 2014 - 17:22

Sandra:

Ha Yvonne, wat hebben we afgelopen week weer genoten van je reisversalgen, een feest van herkenning! Ook wij stonden ooit tussen de mensenmassa in Tiger Hill, ongelofelijk dat dat maar door gaat dag-in-dag-uit. In Austerlitz gaat alles zo zijn gang, Brenda & Zoya eten goed en laten zich aanhalen als ze in huis zijn op het moment dat wij komen. En de baby's van Tibi groeien langzaam, maar gestaag!
    Veel liefs, Sandra

• 07 April 2014 - 20:08

Josee:

Klinkt erg vermoeiend allemaal maar het voornaamste is dat jullie genieten en zo te lezen doen jullie dat ook!!

Veel plezier!!
    x Josée

• 08 April 2014 - 11:33

Annemieke Buijs:

Mooie verhalen Yvonne!

• 08 April 2014 - 13:08

Astrid:

jeetje, wat een spannende reis weer! Leuk om je reisverslagen weer te lezen!