Delhi in geuren en kleuren! - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne - WaarBenJij.nu Delhi in geuren en kleuren! - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne - WaarBenJij.nu

Delhi in geuren en kleuren!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 Maart 2014 | India, Delhi

Hoi allemaal,

We zijn net 24 uur geleden vertrokken en hebben inmiddels Delhi aan alle kanten geroken,geproefd, gehoord en gevoeld. Wat een stad.....
Het is heerlijk om weer eens op een nieuwe onbekende bestemming te zijn en we genieten volop. We zijn al bijna vergeten dat het toch wel moeilijk was om die arme poesjes als lamgeslagen dweiltjes achter te moeten laten, om maar niet te spreken van mijn oude lieve Huntipunt van 28..... gelukkig zijn ze allemaal in goede handen!!
Na een prima vlucht kwamen we relaxed aan in Delhi waar het 3,5 uur later is dan in Nederland, dus het was ineens midden in de nacht! De officials zijn allemaal bijzonder streng maar we stonden buiten voor we het wisten. Geen gids? Misschien toch binnen? Maar naar binnen mochten we niet meer! No way! Uieindelijk heeft iemand de gids gelukkig toch op weten te sporen en 3 kwartier later waren we in ons hotel.
Een beetje beduusd zijn we maar braaf gaan slapen, het leek eigenlijk maar een rare plek...doodse stilte...en dat in zo'n miljoenenstad...

We waren vroeg wakker, het is gehorig en we zijn toch niet de enigen in dit hotel, er werd flink met deuren geslagen! Aangezien we om 10 uur een stadstour zouden krijgen (verrassing!!) moesten we ook nog een klein beetje opschieten, dus op zoek naar het ontbijt. Nou dat werd een hilarische boel. Mensen zoals wij mogen kiezen tussen omelet, gebakken eieren etc. maar er staat ook een Indiaas buffet en dat rook echt zoooo heerlijk. Tot grote verbazing van iedereen nam ik een stuk Indiaas brood en schepte daar wat potato curry op.....oh hoe fout! Dat moet niet óp het brood, maar náást het brood! Ze gierden het uit, en nadat ik de curry van het brood had afgeveegd en er netjes naast had gelegd namen ze het besmeurde stuk brood met een tangetje van mijn bord en kreeg ik een nieuw stuk. Tibi heeft het ook genomen en het was echt heeeerlijk!! Kopje groene basilicumthee erbij.......echt genieten, al deze aparte smaken!

Om 10 uur zat Sunil op ons te wachten voor de stadstour waarvan we niet wisten dat ie in ons programma zat, maar het was echt leuk!! We hebben veel gezien en hij heeft veel verteld. Allereerst zijn we naar een hele grote moskee geweest, waar 25000 (!!) gelovigen tegelijk richting Mekka kunnen knielen en bidden. Komen er meer, dan is er nog ruimte op de trappen. Blootsvoets, ik gehuld in een lang gewaad met lange mouwen en Tibi in een sarong, hebben we hem bewonderd. Daarna hebben we een tocht per Riksja gemaakt door onwijs smalle straatjes. Hobbeldehobbel, ellebogen binnen boord want anders sla je zomaar iemand een blauw oog. Hoofd gestoten, benen gestoten, armen gestoten..... 2-richtingsverkeer waar het eigenlijk helemaal niet kan, toeters en fietsbellen, af en toe een paar geiten, vlees vol vliegen, halfdode kippen (ja, Wakker Dier zou hier een schier onmogelijke taak hebben), blinkende juwelen, glanzende stoffen en vooral heel veel mensen.....! Er wonen er hier dan ook wel 15 miljoen!
Daarna hebben we nog de crematieplaats van Mahatma Ghandi bezocht en tot slot het Presidentieel Paleis gezien waarna we precies op tijd werden afgezet op de ontmoetingsplaats voor onze "Delhi by bike" tour.

Geen tijd meer voor lunch, maar onder leiding van een Belg die hier woont op de fiets gestapt samen met nog 2 Fransen. Hobbeldebobbel dwars door de meest smalle straatjes, kinderen die blij "helloooooo" roepen en allemaal op de foto willen, geuren van verrukkelijke kruiden en dan weer onwijze stank, toeterende auto's, toeterende tuktuks, toeterende motoren, luid bellende riksja's, koeien, geiten, honden, gekrioel van mensen, half liggend op je stuur onder de fris gewassen lakens door, ook constant bellend.
Toeteren en bellen hoort erbij, dan weten ze dat je eraan komt, het wordt hier niet als agressief ervaren. Als je niet toetert of belt kom je nergens, hier geldt het recht van degene die gewoon gaat!! Je werpt je ervoor en alles komt goed. Af en toe een klein botsinkje doet er niet toe, dat is een soort van "hallo" zeggen.
Onderweg hebben we nog een heerlijke "chai" gedronken bij een klein stalletje. Vers bereide Indiase thee: zwarte thee met melk, gember en kardamom. Daar gaat nog wat suiker bij en dan heb je echt een zalig drankje. Later hebben we nog gezellig gepicknickt in een prachtig park met hongerige, bedelende eekhoorntjes. Zalige samosa's en andere Indiase snacks, chips, banaantjes en cakejes.

Nu zitten we weer in ons hotel, we zijn super-supervies, de smog is ruim 3 x zo erg als laatst in Parijs toen daar noodmaatregelem werden getroffen en alleen auto's met oneven nummers de weg op mochten, en dat is nog heilig voor deze stad. Soms is het 100 x erger..... Delhi heeft de twijfelachtige eer zich de meest vervuilde stad ter wereld te mogen noemen.
We hebben ons terug laten brengen in een Tuktuk en hebben het gevoel dat we alles uit deze dag hebben gehaald wat er uit te halen viel.
Nu gaan we na heerlijk welverdiende wijn en bier op het terrasje van ons hotel, met daarna een verrukkelijk Indiaas diner, heeeeeeel lang douchen en dan vroeg naar bed! Morgenochtend om 6 uur gaat onze trein naar Agra.... helemaal prima, want met Delhi zijn we klaar!!

xxx Tibi en Yvonne

• 31 Maart 2014 - 16:26

Ghita:

Ja! Jippie! Het eerste verslag! En gelijk al weer zo veel beleefd. Een dag in Dehli zou voor mij geloof ik ook wel genoeg zijn.
    Geniet lekker. En ik zie uit naar het volgende bericht.
    Liefs van ons en de Huntipunt x

• 31 Maart 2014 - 17:06

Roos:

Wauw. wat een heerlijk stuk om te lezen! Bijna alsof ik zelf ook even tien minuten in Delhi ben geweest. Ben benieuwd hoe deze reis verder gaat! Vandaag gewandeld en bakken met haar van Hunter afgehaald, wat is het toch een lieverd.
    Have fun! X

• 31 Maart 2014 - 19:07

Josee:

Wat fijn dat jullie zo genieten. Lijkt mij nl helemaal niets. Heerlijk om te lezen, ga vooral zo door. Hoe is de temperatuur? Hier erg lekker. Xxx

• 31 Maart 2014 - 19:39

Japke:

Hallo Tibi en Yvonne,

Wat een druk programma hebben jullie! Kom je wel een beetje aan je rust toe?
    Je ziet natuurlijk wel veel!
    We wensen jullie nog veel plezier op deze vakantie en neem niet teveel risico in dat drukke verkeer!

Tjeerd en Japke

• 31 Maart 2014 - 20:48

Mieke:

Wat kan jij heerlijk schrijven......geweldig....fijn hoor dat jullie al zoveel op een dag gezien hebbeb...ik verheug me nu al op je volgende stuk....genieten jullie maar lekker....liefs Mieke

• 31 Maart 2014 - 21:09

Joyce:

Oh wat een overgang toch weer. Vrijdag nog druk aan het werk in Utrecht en na alweer 24 uur Dehli achter de rug. Je hebt t weer zo sfeervol geschreven dat ik er bijna naast sta en de geuren kan ruiken. Op naar de eerste treinreis!!!

• 31 Maart 2014 - 23:15

Joke:

Heerlijk lezen zo,'n mooi verslag, je proeft de sfeer!! Geniet er maar lekker van!!!wij genieten mee!!

• 01 April 2014 - 14:34

Cor:

Fijn, we kunnen weer meelezen met jullie avonturen.
    Geweldig inderdaad allemaal, met mn ogen dicht (leest wel lastig) waan ik me ook zo in Delhi.
    Terwijl ik dit schrijf zitten jullie dus in Agra, of nog in de trein, geen idee van de afstanden, maar laat de volgende rapportage van jullie belevenissen maar komen!

Hele fijne en kleurrijke vakantie en tot lees!