Wijn, wijn en nog meer wijn! - Reisverslag uit Cafayate, Argentinië van Yvonne - WaarBenJij.nu Wijn, wijn en nog meer wijn! - Reisverslag uit Cafayate, Argentinië van Yvonne - WaarBenJij.nu

Wijn, wijn en nog meer wijn!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 November 2022 | Argentinië, Cafayate

24 november: Salta - Cafayate

Vandaag gaan we naar Cafayate, een gebied bekend van de wijnbouw! De rit begint op de snelweg maar we naderen al snel de “fin de autopista” en de weg slingert verder weer door een wederom schitterend berggebied met voornamelijk rode rotsen. We stoppen onderweg voor een korte wandeling naar enkele rotsen met eeuwenoude beschilderingen, we bezoeken een natuurlijk amfitheater en we zien een hele kudde geitjes waarbij zich van alle kanten steeds meer geitjes aansluiten.

Als we op onze bestemming aankomen valt onze mond open. Wat een prachtige plek, Wijhotel Patios de Cafayate, een sprookjesachtig wit gebouw helemaal omringd door wijngaarden en meteen naast Bodega El Esteco. En dan de kamer… dat is een balzaal, groter dan mijn eerste appartement in Groningen. Buiten staat een grote comfortabele bank aan een verend groen grasveld. Aan de andere kant van het gebouw is nog zo’n verend groen grasveld, een zwembad, diverse zitjes, loungebanken, hangmatten en een bar/restaurant. In de verte staan paarden en er loopt een beige-grijze huiskat.

We boeken voor morgen een wijnproeverij met uitleg en een paardrijtocht. Vanmiddag gaan we op eigen gelegenheid wijn proeven zonder uitleg, maar eerst eten we een heerlijke kaas-empanada! Omdat we in het hotel verblijven is de proeverij gratis. We proeven uit een automaat met 8 soorten ieder 4 verschillende wijnen en het lekkerst vinden we de Blanc de Noir. Verder wordt er in de lobby van het hotel iedere dagtussen 19 en 20 uurook nog een glas Torrontes-Torrontes wijn aangeboden.

Dineren kan vanaf 20 uur zoals gebruikelijk hier in Argentinië. We bestellen de Blanc de Noir maar helaas, die is er niet. En dat in een Wijnhotel dat notabene naast de Bodega ligt…

Dus het werd een fles Torrontes-Torrontes met de belofte dat er morgen wel een Blanc de Noir zal zijn.

25 november - Cafayate

Om 9 uurgaan we paardrijden! Tibi krijgt de donkerbruine Tarzan, ik krijg Rosa, een slanke schimmel. We rijden een klein uurtje door de wijngaarden, voornamelijk in stap en 1 klein drafje. Voor galop is de ondergrond niet zo geschikt en het zou bovendien heel erg stuiven want alles is kurkdroog. Behalve die verende grasmatten rondom het hotel, maar die worden dan ook dagelijks minstens een uur gesproeid.

Na de rit moesten we even het stof afdouchen en daarna zijn we naar het stadje Cafayate gereden. Dat was de moeite waard, een keurig net, leuk, gezellig stadje met een mooi centrum. Het valt ons op dat de mensen overal (in heel Argentinië trouwens) ontzettend vriendelijk en relaxed zijn en ook erg begaan met hun dieren. Je ziet regelmatig ergens een plastic bakje water staan voor honden, de dieren worden geknuffeld, manke of vermoeide honden worden gedragen en ook de paarden zien er overal goed uit. We eten een wijn-ijsje, een bolletje Torrontes ijs en een bolletje Malbec ijs! We hebben wel eens lekkerder ijs gehad, maar het gaat om het idee!

Na de lunch gaan we weer terug, even luieren op onze loungebank tot de wijnproeverij van 15 uur. Ignacio vertelt een leuk verhaal over de wijngaarden en leidt ons door de fabriek van Bodega El Esteco. Tot slot proeven we 5 wijnen en wordt het erg gezellig.

Een paar uurtjes later lonkt weer de Torrontes-Torrontes wijn van 19 uur in de lobby!

‘s Avonds is er weer geen Blanc de Noir! Als ik zeg dat het gisteren beloofd is en dat ik dit wel vreemd vind in een Wijnhotel naast de Bodega die het produceert blijkt het er toch te zijn! Alleen is de fles ”heet” volgens de ober…nou ja, hij is inderdaad niet koud. Hij gaat de ijsemmer in en in afwachting krijgen we voor de verandering nog een glas Torrontes-Torrontes….