Bai Tu Long - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu Bai Tu Long - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu

Bai Tu Long

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

16 Februari 2024 | Vietnam, Hạ Long

15-02

Vandaag moeten we vroeg op, de bus naar Bai Tu Long komt ons rond 8 uur ophalen. Hij moet nog meer mensen van andere hotels ophalen en presteert het zelfs om in zo’n smal druk straatje gewoon te keren. Knap. Onderweg maken we een zogenaamde toiletstop, maar feitelijk stoppen we bij een oesterkwekerij waar ze natuurlijk hopen dat we daar dure parelkettingen zullen kopen. Er zitten allemaal meisjes met levende oesters waar ze een klein steentje in doen. Daar hebben de oesters last van want ze kunnen het niet uitspugen dus ze gaan dat bedekken met parelmoer en na 3 tot 8 jaar -afhankelijk van de soort- kun je dan een parel “oogsten”.

Wij rijden door naar Bai Tu Long, een iets kleinere haven dan Halong Bay en varen rond 12.30 uit. Een tender brengt ons naar de Garden Bay. Deze boot heeft 10 hutten, een zonnedek en een restaurant en we krijgen eindeloos veel en heel erg lekker eten.

Na de lunch varen we weer uit met de tender en gaan we kayakken door de prachtige omgeving en we leggen aan bij een klein knus strandje waar degenen die willen even kunnen zwemmen. De omgeving is echt adembenemend en de zon komt ook lekker door, zalig!

Als we weer op de Garden Bay terug zijn is het Happy Hour, maar dat geldt alleen voor cocktails, dus tja, dan moet je aan de cocktails nietwaar? Erg lang geleden, maar heel erg lekker! Voor het diner doe ik mee aan de cooking class en we leren Vietnamese loempiaatjes te maken. D.w.z: alle ingrediënten liggen al klaar, we moeten ze alleen nog maar in rijstpapier rollen. Dus, voor wie nog eens bij ons komt eten, verwacht maar niet van die heerlijke originele loempia’s…ook al waren ze wel echt heel erg lekker als onderdeel van de weer eindeloze stroom gerechtjes bij het diner.

16-02

Eindelijk goed geslapen, de jetlag lijkt voorbij! We moesten wel vroeg op, want ook al hadden we besloten de tai chi-class te skippen, we moesten al om 7 uur ontbijten. Samen met nog een stel Fransen zijn wij de enigen die nog een nachtje blijven. De rest gaat terug. Wij gaan vandaag met een “Dayboat” op pad, die komt ons hier ophalen en via de tender stappen we over. Heerlijk relaxed liggen we daar op het dek, het zonnetje doet zijn best en de omgeving doet de rest. Bijna jammer om even de ogen dicht te doen!

Allereerst bezoeken we de grootste oesterkwekerij. Nu weet ik niet hoeveel besef een oester heeft maar het proces om parels te verkrijgen is erg wreed. Eerst gaat de oester met een heleboel anderen in een zwarte doos zodat hij verzwakt, anders krijgen ze de schelp niet open om er dus een een klein rond steentje van parelmoer in te prutsen. Daar wordt de oester ook niet vrolijk van en verzwakt nog meer, dus dan wordt hij voor een paar weken in een net in het water gehangen om aan te sterken. Vervolgens mag hij nog een aantal jaren leven terwijl hij hopelijk een parel aanmaakt en dat gebeurt maar bij ongeveer 30% van de oesters. En dan wordt de schelp ruw geopend, de oester wordt doorgesneden en de parel wordt geoogst. Heeft hij geen parel gemaakt dan wordt hij opgeslurpt. Je zal toch maar een oestertje zijn…

Halong Bay is inclusief Bai Tu Long en Lan Ha Bay ruim 1500 vierkante km groot met zo’n kleine 2000 karstrotsen die kleine en grotere eilanden vormen. Er komen dagelijks tussen de 7000 en 15000 toeristen! Nou is Bai Tu Long het rustigste deel, maar in Halong Bay zelf is het af en toe file-varen. Daar hebben wij niks van gemerkt, het is hier rustig, vredig en sprookjesachtig. We hebben nog weer een klein stukje gekayakt naar een knus strandje wat bereikbaar was via een grot, de Maagdengrot. Het verhaal gaat over een heel knap 16-jarig meisje dat met haar vriendje wilde trouwen maar het rijke dorpshoofd wilde haar als concubine. Toen zij weigerde heeft hij haar naar deze grot verbannen en daar is ze gestorven en versteend. Ze zit er dus nog en we hebben haar gezien.

Na een klein uurtje zijn we terug gekayakt naar de boot en hebben we weer uitgebreid geluncht, waarna we zijn teruggebracht naar onze Garden Bay voor nog een overnachting.

• 16 Februari 2024 - 10:31

Josee:

Dit klinkt als mijn soort vakantie en ik draag vanaf nu nooit meer een parelketting[e-1f607]

• 16 Februari 2024 - 10:43

Herma:

Heerlijke herinneringen komen weer boven van mijn favoriete Azië reis. Geniet ervan

• 16 Februari 2024 - 19:45

Sandra:

Gelukkig zijn mijn pareloorbellen nep!

• 16 Februari 2024 - 19:54

Hanneke :

Leuk om jullie reis te volgen

• 19 Februari 2024 - 18:00

Annette:

Arme oesters, wist dit echt niet!

enne kom heel graag die niet originele maar wel erg lekkere loempiaatjes eten [e-1f60b]