Doofgetoeterde miljonairs - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu Doofgetoeterde miljonairs - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu

Doofgetoeterde miljonairs

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 Februari 2024 | Vietnam, Hanoi

14 februari 2024.

Vanmorgen een beetje uitgeslapen omdat we laat in de nacht natuurlijk het lekkerst sliepen met het tijdsverschil, maar we moesten voor 10 uur ontbijten.Daarna naar het Hoan Kien meer gewandeld en kaartjes gekocht voor de hop-on/hop off bus. We zij niet off gehopt want de bus was vol en er waren absoluut geen garanties dat we met een volgende bus weer verder konden. Het verkeer is overal even chaotisch en iedereen heeft zijn of haar hand aan de toeter vastgeplakt. Er wonen 10 miljoen mensen in Hanoi en nu het economisch beter gaat kan iedereen zich een scooter veroorloven, eentje voor pa en eentje voor ma, dus ik denk dat er gauw zo’n 2 miljoen rondrijden en zo te zien is iedereen altijd onderweg! Toch deed de chauffeur het knap, als ik zelf had moeten rijden was ik geen meter vooruit gekomen. Zie je een mogelijkheid, pers je er dan tussen! Hoe dan ook! Dat is echt de enige manier. Idem voor voetgangers. Inmiddels steek ik over alsof er geen verkeer is. Niet kijken, gewoon gaan. Rood licht betekent ook niet per definitie dat iedereen stopt, vooral de scooters niet maar iedereen doet erg zijn best om wel om je heen te rijden en volgens Tung gebeuren er in de stad heel weinig ongelukken.

De gebouwen zijn hier heel smal en hoog. De straatjes in het oude centrum zijn ook smal en overal zijn winkeltjes, cafeetjes, restaurantjes en massagesalons. We hebben uiteraard ook wel bredere boulevards gezien en de stad is rijk aan meren.

Na de rondrit hebben we een rondje om het Hoan Kiem meer gewandeld, ook daar was het druk. Tet festival, Valentijnsdag, mooi aangeklede mensen die foto’s van elkaar maakten op volle bruggen en langs het water. In het meer leefde een grote schildpad waarvan men dacht dat ze de reïncarnatie was van een mythische schildpad. Helaas is ze overleden in 2016, maar ze is opgezet en te bewonderen in de schildpadtoren op een eilandje midden in het meer.

Daarna hebben geluncht en een ijsje gegeten waarna het tijd was voor het Poppentheater waar we een waterpoppenshow hebben gezien. De poppenspelers staan in het water verstopt achter een bamboegordijn en zij besturen de poppen vanaf daar met lange stokken.

Vervolgens naar de Nightmarket gewandeld, ware het niet dat die alleen in het weekend is en we hem dus niet konden vinden. Uiteindelijk beland op een onvietnamees dure plek, een skybar op de 13e etage van een luxe hotel waar we een wijntje en wat tortillachips hebben besteld en dat kostte zo’n anderhalf miljoen (ja, hier behoren we bij de miljonairs), maar dan heb je een spectaculair uitzicht en overdreven galante bediening. Daarna nog een hapje gegeten in een echt vietnamees tentje waar het allemaal bijna niks kost en iedereen met iedereen praat. Wel zo leuk en ook nog lekker!

Toen nog een pinpoging gedaan die wederom mislukte. Dit keer lag het alleen niet aan mijn pasje maar aan de bankautomaat, want bij een andere automaat lukte het gelukkig uiteindelijk wel om 6 miljoen te pinnen. Kunnen we weer even vooruit….

• 15 Februari 2024 - 21:41

Sandra:

Ik ben benieuwd naar de foto's van dat poppentheater!

• 16 Februari 2024 - 08:06

Joyce:

Wat ontzettend leuk om over al deze herkenbare plekken en situaties te lezen - fijne tijd daar