Van doods naar levendig plus het “echte” Vietnam! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu Van doods naar levendig plus het “echte” Vietnam! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Yvonne - WaarBenJij.nu

Van doods naar levendig plus het “echte” Vietnam!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Maart 2024 | Vietnam, Can Tho

03-03

Gisteren zijn we om 10.45 opgehaald door Lun, een kalme chauffeur die weinig Engels spreekt. Langzaam maken de heuvels, palmbomen en bananenplanten plaats voor de hoge flats van Saigon en ook het verkeer wordt navenant drukker. Ons hotel ligt in district 1, erg centraal voor de markt, winkels en restaurants. En heel fijn, het is een leuk, mooi en levendig hotel, heerlijk na die stille eenzame Cat Tien Jungle Lodge waar alles dicht, leeg en verlaten was. We vallen ook nog met onze neus in de boter, oftewel in de Afternoon Tea. Lekkere verwennerij! Koffie, thee en heerlijke zoetigheden.

Daarna gaan we richting de markt. Onderweg willen we pinnen, maar er staan zoveel scooters geparkeerd dat we niet bij de ATM kunnen komen! Het is bloedheet, dus onderweg koelen we eventjes af in een winkelcentrum waar we gelukkig ook kunnen pinnen, voor we weer verder lopen. De markt is chaotisch met supersmalle paadjes, heel erg veel mensen en nog meer spullen. Er is van alles in enorme hoeveelheden: shirts, bloeses, shorts, lange broeken, crocs, slippers, petten, sieraden, horloges, zonnebrillen, koffers, riemen, tassen, ondergoed, jurken, hoeden, schoenen… verzin het maar en je kunt het er kopen. Midden in de chaos zitten verkoopsters op hele lagen krukjes te eten aan hele lage tafeltjes en kinderen slapen op de grond in de kraampjes. Het lukt Tibi om een 3-tal sportshirts, een korte broek en een broekriem te scoren en ik koop een beha. Daarna gaan we half duizelig de drukte uit en weer de hitte in en koelen graag weer af in het winkelcentrum waar we nog even een rondje doen bij de Uniclo. Daarna een biertje in de Biergarden en vervolgens eten we echt ongelooflijk lekker bij Maguro, een Japans restaurant. Als toetje gaan we in ons hotel naar de prachtig verlichte rooftopbar met jacuzzi en daar drinken we allebei 2 zalige cocktails (Happy Hour, 2 voor de prijs van 1!) en genieten van het geweldige uitzicht over de stad en de rivier. Yess, dit is vakantie!

04-03

Kaas!!! Er is kaas bij het ontbijt!!! Eindelijk weer kaas… hmmmm.

Om 8 uur checken we uit want Lun staat al weer klaar. Vandaag brengt hij ons verder naar Can Tho in de Mekong Delta, de laatste bestemming van deze reis. Na 2 uurtjes rijden draagt Lun ons over aan gids Hanna en beginnen we aan een boottrip over de Mekong en stoppen al snel bij een zgn “gewoon Vietnamees huis” waar heel veel tafels en stoelen staan, waar we een bord fruit en wat thee krijgen en waar muziek gemaakt wordt voor de toeristen waarna de tipbox heel opzichtig wordt neergezet. Hoezo “gewoon huis”…? Na weer een kwartiertje stappen we over op een kleine, handgeroeide boot voor een tochtje door wat Hanna de jungle noemt. Smalle watertjes met mangrove, palmen, diverse fruitbomen en, zoals eigenlijk overal in Vietnam, heel veel plastic. Het is overigens ontzettend jammer dat Hanna geen “uit-knopje” heeft want ze tettert aan 1 stuk door onverstaanbaar Engels. We stappen weer terug over op onze gewone boot en de roeister houdt zich daar stevig aan vast, want ze wil niet weg zonder fooi. Vervolgens stoppen we nog bij diverse “echt Vietnamese” huizen en zien we hoe ze rijst poffen en daar lekkere snacks van maken, we drinken slangenwijn, we zien hoe de “echte Vietnamees in de Mekong Delta” woont (nou ja, de hele rijke dan, die er tevens een Homestay en een restaurant op na houdt…) en daar lunchen we ook. Vervolgens krijgt Hanna door dat we hier nou niet echt een “ik zie hier het echte Vietnam-gevoel” van krijgen en ze belt Lun om ons op te halen. Maar niet voordat ze mij een feedbackformulier heeft gegeven (dat had ze nou net niet moeten doen…) en ons nog even over een markt heeft gesleept. Inmiddels liep ze echter wel heel snel! Haha.

We waren blij om Lun weer te zien en hij heeft ons in een uurtje verder naar het paradijselijke Victoria Hotel in Can Tho gebracht waar we nu een heerlijke Margarita drinken aan het zwembad.

• 04 Maart 2024 - 12:54

Annette: