Het land van de kleine paardjes - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Yvonne - WaarBenJij.nu Het land van de kleine paardjes - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Yvonne - WaarBenJij.nu

Het land van de kleine paardjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 December 2008 | Cuba, Viñales

Hallo allemaal,

Jaaaaa, we zijn in Vinales aangekomen na een nacht bij de buren van vriend Julio. Uiteindelijk niks van het programma gemist want de wandeling is naar de middag uitgesteld. Mooie wandeling om en door de kalksteenbergen. Tibi heeft natuurlijk al -tig foto's gemaakt en ik ben van de film. We hadden een hele leuke gids en waren maar met z'n tweetjes. We hebben tabak gezien en ananassen, heel veel varkens, paardjes, ploegende ossen en honden, katten, kippen (die lopen hier overigens ook door restaurants...) enz.
Na de wandeling een biertje/coctail gedronken met onze gids en 's avonds op onze schommelstoelen op de veranda zitten babbelen met de heer des huizes die ons meteen uitnodigde voor het feest van de volgende avond ter ere van Saint Lazar, de heilige voor de arme mensen. Leuk!
Gisteren hebben we paard gereden. Het was een onwijs mooie tocht, ook lekker gedraafd en gegalopeerd. Maar de paardjes zijn zo klein! Je kunt ze bijna onder je arm meenemen! Maar ze zijn wel supersterk. Tibi's paard bleef letterlijk steken in de modder, werd helemaal vastgezogen en viel, maar wist zich toch met Tibi en al weer op te richten en verder te ploeteren door het water wat we over moesten steken. En Tibi bleef gelukkig ook netjes zitten....gelukkig, want als hij in die drek was gevallen.....yekkkk.
Je ziet hier echt overal paardjes, net als fietsen bij ons. Het is gewoon een vervoermiddel. En ossenkarren en ploegende ossen, die had ik sinds Nepal niet meer gezien.
's Middags hebben we nog gewandeld en gevaren door een prachtige grot en een plek bezocht waar de slaven zich verstopten als ze waren ontsnapt aan de plantage-eigenaren.
Gisteravond was dus vervolgens het feest. Alle drankjes waren van het huis en we kregen allemaal lekkere zoete hapjes. Wij hebben lekker zitten kletsen met een aantal Australiers terwijl de Cubanen gezellig met zn allen naar de film van Garfield keken!!! Ieder z'n feest zullen we maar zeggen. De Heilige was wel mooi aangekleed en had allemaal lekkere dingen gekregen. Van dat wat de mensen eten en drinken krijgt hij ook een beetje. En hij kreeg ook wat geld en er brandden kaarsjes voor hem. Om 12 uur 's nachts knielde men dan even voor hem neer en dan mocht men een wens doen.
Het weer is prachtig en het eten bij de mensen thuis is een stuk smakelijker dan in de restaurants. We zitten wel onder de muggenbulten en andere bulten, maar ja...dat zal ooit wel weer over gaan.
Het gekste wat we overigens gezien hebben tot nu toe was een os met een westernzadel op z'n rug....!!!!
Nou, tot de volgende keer maar weer. Vandaag gaan we richting Finca la Guabina, een ranch met grotere paarden. We zijn benieuwd!!

Groetjes!!

Ghita: jullie ook een heeeeel goede reis gewenst. Wat zeiden ze in het ziekenhuis over je voet?? En hoe is het met de Grijze Crimineel?

Annette: Fidel wordt gewoon Fidel genoemd. Ze vinden hem best een goeie vent alhoewel ze het niet in alle opzichten met hem eens zijn. Ze voelen zich zeer onterecht behandeld door Amerika, dat wel. Maar de manier waarop ze met alle mogelijkheden en vooral ONmogelijkheden omgaan is bewonderenswaardig en heel anders als destijds in het Europese oostblok. In 1 op 1 gesprekken zijn ze ook best bereid over van alles te praten.

Peter/Caroline/Huguette: alles goed in Austerlitz, en met die dikke vette Onufry? Ohh, hier zijn zelfs de honden niet zo zwaar als onze kat....

Bertine: leuk verhaal over de Papageno Winterdag!! Het was dus zeer geslaagd! Hoe gaat het met Nadine en Hunter?

Herma: sterkte met weer wennen aan het dagelijkse ritme!

• 17 December 2008 - 17:14

Bertine:

Met Hunti gaat het heel goed. Nadine geniet van het rijden op een paard met een ingebouwde GPS, heel handig hoef je zelf niet te onhouden waar je heen rijdt. Inmiddels is Hunti ook al een beetje aan Bobo (de shetlander) gewend. Gisteren stond ze zelfs met haar te neuzen over het hek.

Veel plezier nog in Cuba.
    Groet vanuit een kil en koud Bunnik

• 17 December 2008 - 18:01

Irene:

Yvonne, ik geniet van je verhalen en ben heel benieuwd naar de foto's

• 18 December 2008 - 14:58

Ghita:

Arme Tibi. Is het niet die Grijze Crimineel waar hij mee op de grond beland, is het met een Cubaantje in de blubber :-)

Over Quitano gesproken; bij Liberta heeft hij weer geprobeerd weg te rennen bokkend en wel, maar ze had hem gelukkig snel stil. Is eraf gestapt, heeft het zadel er opnieuw opgelegd, voorbenen gestrekt enz. is er weer opgestapt en hij heeft super heerlijk en relaxed gelopen. Zit dus toch ergens iets niet helemaal lekker...

Het was een zeer geslaagde dag afgelopen zaterdag en Hunter was de ster van de dag. Ze heeft het super gedaan en Bertine trouwens ook. Ze heeft zich goed staande gehouden in die ijzige koude wind. Bertine, nogmaals bedankt!

Goed nieuws!
    Er is eindelijk sinds 3 maanden botontwikkeling op de breuk in mijn voet te zien, de botontkalking is afgenomen (maar nog niet weg) en een nieuwe operatie is nu van de baan! Hoera!!!

Geniet lekker en tot in januari!

XXX

• 18 December 2008 - 15:02

Huguette:

We zijn net weer in Veghel terug voor ons weekendje Duitsland morgen!
    Onufri is een schatje, wel een beetje dik maar zóóóó lief! Ik vind het jammer om weg te gaan maar volgende week zijn we er weer een paar dagen. Dan wordt ie weer geknuffeld en vertroeteld! Austerlitz is zo relaxeld voor mij, ik hoef er niets te doen, heerlijk!!
    Geniet maar lekker verder in Cuba, alles is hier onder controle!!
    groetjes.