Sundance-Kamloops-Clearwater - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Yvonne - WaarBenJij.nu Sundance-Kamloops-Clearwater - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Yvonne - WaarBenJij.nu

Sundance-Kamloops-Clearwater

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

14 Juni 2023 | Canada, Lake Louise

10 juni: Sundance-Kamloops-Clearwater

Huh, het regent als we wakker worden!

Tibi had gisteren al besloten om niet meer te gaan rijden, ik had mezelf nog wel op de lijst gezet, met verzoek om een sneller paard, maar uiteindelijk bedenk ik me ook.

Stappen over stenige paden, 1 drafje en 3 ‘runs’ … het wordt een beetje meer van hetzelfde en de omgeving, hoe schitterend ook, hebben we inmiddels goed kunnen zien in de afgelopen 5 ritten.

Ik ga uitchecken maar ze moeten de rekening nog maken, dat duurt nog 10 minuten. Uiteindelijk vinden we een envelop op onze deur met de rekening en een brief dat we een tip op de rekening erbij ‘mogen’ zetten (wel graag 6% van de totale prijs van ons verblijf daar…) en dat zij dan het totale bedrag zullen innen. We kunnen dus vertrekken, want we hoeven geen sleutel in te leveren, alle deuren waren hier altijd open.

We rijden naar Kamloops. Daar gaan we eerst langs de liquor store en de supermarkt. Liquor om in de kamer een wijntje te kunnen drinken plus een fles Argentijnse Malbec voor Evey en Bill, supermarkt voor chips, pinda’s en voor een broodje voor nu.

We gaan op visite bij Evey en Bill die we vorig jaar hebben ontmoet in Iguazu, Argentinië, superleuk om ze weer te zien! We horen dat de branden zich hebben uitgebreid en dat bij Tofino de weg helemaal afgesloten is. Gelukkig waren we daar op tijd weg! Intussen daalt er een fikse regenbui neer over Kamloops dus we vluchten naar binnen.

Rond 16.30 vertrekken we naar de Wells Grey Ranch even voorbij Clearwater maar onderweg worden we overvallen door zulke heftige buien dat we zelfs even moesten stoppen, we konden de weg amper meer zien!

En dat terwijl er ook nog eens regelmatig kamikaze-eekhoorntjes vlak voor de auto oversteken…

Tegen 19 uur komen we aan, erg laat volgens onze Zwitserse gastvrouw. We kunnen er niet eten, de chef is vrij vanavond, we kunnen wel een bakje koolsalade krijgen en gelukkig hebben we nog chips en pinda’s (en wijn…).

Het uitzicht vanuit onze cabin is schitterend. Een prachtig groen weiland met paarden en op de achtergrond bergen met laaghangende wolken ervoor. De regen is gestopt.

11 juni Wells Grey National Park

Vandaag plannen we op advies van de Zwitserse gastheer een paar wandelingen in het enorme Wells Grey National Park.

Allereerst gaan we naar het uitzichtpunt van Dawson Falls. Daar worden we aangevallen door enorme legers muggen… en als we vervolgens bij het Helmcken Falls Viewpoint opnieuw worden aangevallen besluiten we eerst 45 km door te rijden tot de Store en het restaurant. In de store, een klein miniatuur supermarktje hoeven we niet eens te vertellen wat we willen, de eigenaar wijst ons meteen de Mosquito Repellent! Inmiddels was het al tegen 12 uur, dus gaan we eerst maar lunchen bij het naastgelegen restaurantje terwijl we worden begluurd door een nieuwsgierig hert. Verrukkelijke tomatensoep met knoflookbrood en een gebakje met koffie toe.

We zijn er klaar voor, we kunnen nu de Alice Lake Trail lopen!

Onderweg zien we een mama beer met 2 jongen. Zij ziet onze zwarte Infiniti waarschijnlijk aan voor een boosaardige papa beer want ze vluchten gedrieën het bos in. Mannetjes doden vaak jonge beertjes zodat de moeder weer open gaat staan voor een vrijpartij…

De wandeling langs Alice Lake en Ray Farm was werkelijk schitterend. Waarschijnlijk wordt hij weinig gelopen want de paden waren nogal overwoekerd, maar dat maakte het juist extra mooi. Hier is het weer super groen, in tegenstelling tot de omgeving van Sundance Ranch.

Daarna hebben we nog de South Rim naar Helmcken Falls gelopen (8 km return). Best een zware wandeling, er stond 3 uur voor, maar we hebben het in iets minder dan 2,5 uur gedaan en als beloning stonden we aan de oorsprong van de waterval! Aan het eind waren we wel kapot, ongeveer 6 km Alice Lake en nog eens 8 erbij…over stenige, overwoekerde en met boomstronken gevulde paden, omhoog, omlaag… maar mooi was het wel! Echt de moeite waard.

Op de terugweg zagen we een zwarte beer, eindelijk eentje goed op de foto!

We eten in de lodge, gezellig gekletst met mensen uit Brabant en mensen uit Urk. Tja, veel Nederlanders hier…!

• 15 Juni 2023 - 09:17

Marijke Decroix:

Wat een leuk verhaal weer! Ik zit elke keer weer te smullen, veel plezier nog!