Songpan-Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Songpan-Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Songpan-Chengdu

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 Oktober 2010 | China, Chengdu

Zondag 24-10
Na een hartelijk afscheid van Emma, van het supergezellige lekkere restaurant "Emma's Kitchen" waar we de nodige uurtjes hebben doorgebracht, zijn we om 9 uur vertrokken naar het vliegveld van Songpan, gelegen op 3500 m. hoogte. We zouden (met de nadruk op "zouden") vliegen om 11.55 uur, maar dat werd 6 uur later....
Het vliegtuig had last van technische mankementen, en dat was dus pech! De ene na de andere vlucht naar Chengdu vertrok keurig volgens schema, alleen wij moesten wachten, wachten en wachten. Dankzij een behulpzame Chinese jongen wisten we wat er aan de hand was, hij heeft ons ook gewezen op de lunchpakketjes die uitgedeeld werden (rijst met een enge worst en brokken varkensvlees met stukjes huid en plukjes haar....), heb mijn portie maar aan hem gegeven!!
Uiteindelijk tegen 18 uur stegen we op voor de vlucht van 40 minuten naar Chengdu. Daar aangekomen rende drie kwart van het vliegtuig schreeuwend en elkaar verdringend naar de transferbalie, waarbij wij nog zoiets dachten van " ach jee, al die arme mensen hebben hun aansluiting gemist" , maar uiteindelijk bleek dat dat je daar geld kon ophalen als compensatie voor de vertraging! Dus toen de rijen zo'n beetje waren opgelost hebben wij ook het geld opgehaald, dat was toch maar mooi 300 yuan p.p., waarschijnlijk de hele prijs van het ticket, ongeveer 35 euro p.p.

Chengdu is een verrassing. Een geweldige stad: mooi, modern, luxe. De dure merken zoals Louis Vuitton, Gucci, Prada, Dior, Burberry enz. enz. (de echte, met de echte prijzen)zijn hier ruim vertegenwoordigd, en de stad baadt 's avonds in zeeën van licht, het doet ons zelfs een beetje denken aan Las Vegas. Alleen is het hier een winkelparadijs ipv een gokparadijs.
Er wonen in het centrum zo'n 4 miljoen mensen en met de buitenwijken erbij zijn het er ongeveer 12 miljoen. Herma had gedacht dat een soort Deventer zou zijn.....nou, dat had ze dus een beetje mis!
Toch spreekt ook hier weer bijna niemand Engels. Dat blijf ik apart vinden! We hebben heerlijk gegeten in een restaurant wat er, ook op z'n Chinees, niet uitziet, maar koken dat ze kunnen! We zitten in de provincie Sichuan en dat is te proeven. De gerechten zijn scherp maar zeer smaakvol. We hadden een bakplaat IN de tafel en zo kwam het dat bij onze tafel een meisje champignons met een schaar stond door te knippen om ze vervolgens te bakken. Wijn bestellen was onmogelijk, maar ook water was moeilijk. We kregen eerst een lekker glas heet water...., koud water hadden ze niet! Nou ja,dan maar bier. In deze luxe stad kost het eten vrijwel niets, onze hele tafel stond vol met allerlei gerechtjes, daarbij hebben we 5 biertjes gedronken en we waren nog geen 20 euro kwijt met z'n vieren. Een biertje kan hier trouwens diverse maten hebben, soms zit er 580 ml. in een fles, soms 590 maar het kan ook 500 ml. zijn of 618...!!

Maandag 25-10 zijn we naar Leshan geweest om daar een gigantische Boeddha te bekijken die daar is uitgehouwen in de rotsen. Je kunt er langs klauteren of de Boeddha vanaf een boot bekijken, wij hebben voor het laatste gekozen. Toen wij de boot opkwamen raakte iedereen erg opgewonden, en dat terwijl Herma nog niet in zicht was, die was namelijk beneden blijven zitten. Ik stond met Tibi en Bart aan dek en wij moesten met ongeveer elke Chinees op de foto! Heel leuk, en iedereen had er een mooi oranje zwemvest bij aan, dat moest van een hele fanatieke mevrouw die daar heel lelijk over deed tegen Tibi tot ze doorhad dat ik haar aan het filmen was.....
Na het boottochtje en het bewonderen van de Boeddha hebben we daar ter plaatse op aanraden van onze chauffeur geluncht en het was weer heerlijk!!!

Dinsdag 26-10 hebben we 's morgens het Pandareservaat bezocht. Wat een geweldige knuffels zijn dat, die Giant Panda's!! Ze bewegen even onhandig als dikke baby's en vallen slow motion ondersteboven met een bamboestengel in hun handen. Echt helemaal leuk, ik kon er amper genoeg van krijgen.

De middag hebben we doorgebracht in een van de beroemde theetuinen van Chengdu, en dat was ook een belevenis!
Behalve theedrinken kun je er je oren laten schoonpeuteren met een ijzeren staafje met een soort van plumeautje eraan....(schrik niet, wij hebben dat niet uitgeprobeerd). Verder werd er muziek gespeeld, er werd gedanst, er werd gezongen, er werd gevliegerd, er werden kunstjes gedaan door oud mannetje in een roze broek en een groen jasje, en er werden spelletjes mahjong gespeeld. Zo iets kun je je niet voorstellen in Nederland.
Tibi en ik hebben op 2 verschillende plekken nog even meegedanst, de sfeer was geweldig: vredig, vrolijk!!

• 26 Oktober 2010 - 12:15

MC Je Zus:

Hoi,

Heb alweer zo genoten van je altijd zo leuke verslag. En de foto's zijn PRACHTIG.....ben er jaloers op....... groetjes je zus MC

• 26 Oktober 2010 - 12:24

Marjon:

Het klinkt allemaal nog steeds even geweldig en afwisselend. Tijdens onze eerstvolgende gezamenlijke pauze gaan we nogmaals op jacht naar het pictogrammen woordenboekje. Zo te lezen zou je deze goed kunnen gebruiken. Dan heb je 'm alvast voor een volgende spectaculaire reis :-) Veel plezier nog.

• 26 Oktober 2010 - 14:35

Cor:

Weer een fantastisch verslag, meeleven en genieten!
    Hoop wel dat je minstens een recept hebt meegenomen van dat lekkere eten daar in Chengdu (en danbedoel ik niet die brokken met huid en haar!)

• 26 Oktober 2010 - 16:32

Aletta:

Wat een belevenissen!!!! Vraag me echter nog steeds af waar ik de foto's kan vinden!!!!

• 26 Oktober 2010 - 20:20

Ad:

China, land van contrasten. Prachtige belevenissen. Geniet er maar lekker van.
    PS, wat kosten die Louis Vutton tasjes?

• 26 Oktober 2010 - 20:50

Paps:

he daar, laat werken en dan kijken en.................ja, daar zijn ze weer,zou trouwens mooi zijn als we het allemaal konden ruiken, lijkt me heerlijk.
    Tja, dat engels, nu de wereld open ligt voor de Chinezen zou je inderdaad anders denken, komt nog wel.
    Dikke tut van paps!