Het Bizarre Landschap van de Karstbergen - Reisverslag uit Yangshuo, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Het Bizarre Landschap van de Karstbergen - Reisverslag uit Yangshuo, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Het Bizarre Landschap van de Karstbergen

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 November 2010 | China, Yangshuo

03-11
Tegen 12 uur zijn we vertrokken uit Chengyang richting Yangshuo, een rit van ruim 4 uur. Onderweg hebben we nog ergens geluncht, dat wilden we liever dan in het hotel want we hadden geen behoefte aan nogmaals een bord paksoi! Verder hebben we ook nog een theeplantage annex fabriek bezocht. Eerst kregen we uitleg over de verschillende theesoorten waarbij we erachter kwamen dat groene en zwarte thee van dezelfde theestruik komen. Het verschil zit 'm in de grootte, en dus de leeftijd, van de blaadjes. Vervolgens werd het proces van blaadje tot thee uitgelegd, alleen
begreep ik niet zo veel van het engels van het meisje dat de uitleg gaf, dus ik kan het niet reproduceren. Tenslotte volgde er nog een heel ritueel van thee zetten in piepkleine theepotjes en vervolgens proeven uit piepkleine kommetjes. We mochten 4 soorten thee kiezen om te proeven en daarna mochten we natuurlijk ook thee kopen! Maar dat was wel een beetje duur...!
Ei-ei-eindelijk tegen half 6 begonnen zich de langverwachte bizarre karstbergen af te tekenen aan de horizon en ineens zaten we er midden in. Grillig gevormde bergen, zoals een kind van 3, dat nog niet de controle over het potlood heeft, ze wellicht zou kunnen tekenen! In feite zijn het kalkformaties waarvan de harde kern na erosie is overgebleven. Echt prachtig!!!!!
Echt prachtig is ook het Mountain Retreat Resort waar we verblijven. Hier kunnen we ons geestelijk en lichamelijk weer langzaam voorbereiden op onze terugkeer naar Nederland: er zijn hier relatief veel Aliens, er is fatsoenlijke (zeg maar gerust "verrukkelijke") wijn verkrijgbaar, zelfs koele witte!! En dan het bed......dat is ZACHT!!!!!!!! Ongelooflijk zacht....!!
04-11
Uitgeslapen in ons zachte bed, wakker geworden met uitzicht op die gekke bergen en de rivier...lekker buiten ontbeten....kopje koffie....boekje lezen in de zon....alle indrukken van de afgelopen weken een beetje verwerken....lunch....kortom: Vakantie!!!!
's Middags fietsen gehuurd en een paar uurtjes heerlijk gefietst en 's avonds weer lekker gegeten en op tijd naar het nog steeds zachte bed.
05-11
In de ochtend hetzelfde ritueel als gisteren.
's Middags werden we opgehaald voor een boottocht over de Li-rivier. Schitterende omgeving, veel grazende buffels in het water. Die buffels grazen van de rivierbodem, dus je ziet alleen hun rug en de punten van hun hoorns. Ze kunnen trouwens behoorlijk lang onder water blijven met hun kop! Er waren heel veel bootjes, allen helaas met knetterende motoren, maar desondanks was het toch zeker de moeite waard.
Na de boottocht heeft Jorge (elke gids kiest hier een Amerikaanse -of in dit geval Spaanse- naam die goed te onthouden en uit te spreken is door een Alien) ons spontaan meegenomen naar zijn huis in het centrum van Yangshuo en getrakteerd op thee en pinda's. Hij was ooit leraar Engels, maar als gids verdient hij meer. Behalve gids is hij ook kunstenaar, hij maakt mooie schilderijen.
Hij heeft een vrouw en een zoon, zijn zoon studeert in de buurt van Beijing en hij woont in een stenen huis met 4 kamers. Huizen zijn hier klein qua oppervlakte, m.n. de begane grond. Ze bouwen in meerdere verdiepingen en de 1e en volgende verdiepingen steken breed uit over de begane grond. We vermoeden dat dit te maken heeft met belasting voor het bebouwde grondoppervlak.
's Avonds wordt er gevist met aalscholvers. Vissers houden hier tamme aalscholvers, die ze een ring of een stukje touw om de hals binden. Als het donker wordt varen ze uit en de aalscholvers vangen dan vis, die ze vanwege dat touw om hun hals niet door kunnen slikken. De visser haalt de aalscholver uit het water, laat hem de vis uitspugen en gooit hem dan weer terug het water in.
Wij zijn in een andere boot naast de vissersboot meegevaren en hadden zo prachtig zicht op hoe de aalscholvers aan het werk waren. Voorop de vissersboot was een fel licht gemonteerd, het water was kristalhelder en je kon precies zien hoe de aalscholvers onder doken, door het water scheerden en wanneer ze vis te pakken hadden.
Daarna hebben we nog wat door het centrum van Yangshuo geslenterd. Erg gericht op Aliens, veel restaurantjes, barretjes en vooral veel winkels. Het deed ons denken aan Kao San in Bangkok. En het is er druk.....heel erg druk!!!!!!
Het was een verademing om ons later weer terug te trekken in ons Mountain Retreat Resort (met het zachte bed).

• 06 November 2010 - 11:56

Cor:

Nou, met al dat rondtrekken heb je ook wel een zacht bedje nodig lijkt me.
    Geniet nog even en tot snel

• 06 November 2010 - 15:31

Joyce:

Het afbouwen is begonnen!

Goede terugreis!

• 06 November 2010 - 19:30

Aletta:

Toevallig net een film over China gezien, waarbij deze vismethode gebruikt werd!
    Nogmaals goeie reis en tot ziens!!

• 07 November 2010 - 13:47

Josee:

Jullie gaan nu bijna het vliegtuig in, denk ik, dus een hele rustige relaxte reis gewenst. Tot morgen!!!!!!

• 07 November 2010 - 14:52

Sandra & Jouke:

Wij wensen jullie een goede terugvlucht en zijn heel benieuwd naar de foto's bij al de spannende verhalen van de afgelopen weken!