Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Xiahe - Reisverslag uit Xiahe, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Xiahe

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Oktober 2010 | China, Xiahe

In Xiahe (spreek uit als: Sjahgre) hebben ze dus gewoon internet, dus hier ben ik weer na de nodige belevenissen!

Eergisteren heb ik in Xi-an nog snel een mooie knalpaarse koffer gescored. Van mijn oude was het handvat bijna gebroken, vandaar... en hij valt goed op tussen de andere koffers!

Dinsdag 19 oktober hebben we Xi-an in een zeer dichte mist verlaten. Met een zicht van amper 20-50 m. zijn we richting vliegveld gegaan over de tolweg, met de knipperlichten aan. Dat lijkt typisch Chinees te zijn, bijna niemand gebruikte zijn mistlamp, iedereen reed met knipperlichten.

We hielden ons hart vast voor de vlucht maar na een lekkere SPR koffie en een verkwikkende massage in zo'n speciale stoel heeft China Southern ons keurig op tijd naar een helder en zonnig Lanzhou gevlogen.
Daar stond onze chauffeur al weer keurig op ons te wachten en om half 1 zaten we in het busje richting Xiahe. We wisten dat het een rit van zo'n 5 uur zou zijn, maar tel daar gerust nog 2 uur bij ivm het rampzalige verkeer c.q. rijgedrag van de Chinezen. Op een gegeven moment kwamen we in een soort trechter van verkeer, waar 4 banen ongeveer 1 baan moest worden. Daar hebben we bijna een uur in doorgebracht, en toen was de chauffeur het zat. Hij heeft het voor elkaar gekregen om midden in die trechter toch nog achteruit te rijden, te keren en terug te rijden.....hebben jullie een beetje een beeld??? In die hele trechter reed trouwens van alles door elkaar de een of andere kant op.
Ik neem aan dat we dus een stukje hebben omgereden. Verder hebben we nog een soortement van lunchstop gemaakt, maar de enige die de soep heeft durven eten was Bart. Het toilet daar was ook een belevenis...dat laat ik verder graag aan jullie voorstellingsvermogen over.
Het landschap waar we doorheen reden was schitterend mooi: kale, glooiende en minder glooiende bergen (het deed ons denken aan Afghanistan van de TV), veel terraslandbouw en veel Moslims. Een stuk rechte weg af en toe was een verademing na de haarspeldbochten en de "knappe" inhaalmanoeuvres....
Tegen 19 uur kwamen we compleet gaar van alle bochten aan in Xiahe, en hebben we onze intrek genomen in het Overseas Tibetan Hotel. Niet geheel volgens de planning, maar volgens de mensen hier is het hotel waar we geboekt hebben al 4 jaar(????) dicht.....
En het was KOUD!!! We zitten hier op 3000 meter in de uitlopers van de Himalaya en ook die hoogte was goed te voelen. In het hotel is geen verwarming, dus we hebben gegeten met hemdje + t-shirt lange mouwen + fleece + jack aan! Brrrr. Wat we wel hadden was een electrische deken, dus ons bedje was heerlijk warm en we hebben lekker geslapen allemaal.

Woensdag 20 oktober.
Vanmorgen hebben we bibberend gedoucht onder een straaltje waarbij je keihard heen en weer moest rennen om nat te worden en ook bij het ontbijt hadden we het nog niet echt warm. Buiten had het flink gevroren en in het hotel was het 13 graden......
De manager van het hotel is een Tibetaan die geboren is in Kathamandu, opgegroeid in India en nu dus hier woont. Hij spreekt heel goed engels voor de verandering. We kregen allerlei adviezen van hem over hoe we de dag het beste konden doorbrengen en die hebben we ook opgevolgd. Eerst hebben we het plaatselijke klooster met de Geelkapmonniken bezocht. Prachtig klooster, met iedere ochtend om 10.15 een soort van engelstalige rondleiding (niet te verstaan was), het was er behoorlijk toeristisch.
Daarna zijn we met een lunchpakketje naar de Graslanden gegaan. Een echt schitterende tocht door het kale gebergte met hier en daar kuddes yaks en kuddes schapen. We hebben een heel oud dorpje bezocht met huizen van leem, waar de was nog in de straatgoten wordt gedaan. Sommige vrouwen zitten daarbij op hun knieen, anderen stampen de was met rubberen laarzen. Mooie mensen, mooie foto's, alles mooi. Het doet mij erg denken aan Nepal. Terwijl ons busje werd omringd door een kudde yaks aten wij heel idyllisch ons lunchpakketje!

Daarna hebben we in die afgelegen bergen nog een klooster bezocht van Zwartkapmonniken. Nou is het niet zo dat Geelkapmonniken een gele kap dragen of Zwartkapmonniken een zwarte. Ze zien er in feite hetzelfde uit. Hier dragen ze allemaal rode en paarse gewaden, soms gecombineerd met roze. Het verschil zit 'm in het geloof. De Zwartkapmonniken worden enigszins als afvalligen beschouwd, te vergelijken met katholieken die niet (meer) naar de Paus luisteren, zo is mij uitgelegd.
Het bezoek aan dit niet echt toeristische klooster was werkelijk geweldig. Ze vonden het zichtbaar leuk om ons te ontvangen en rond te leiden, en in tegenstelling tot vanmorgen mochten er overal foto's worden gemaakt, ook van de enorme Boeddhabeelden in de verschillende tempels van het complex. Tibi en Bart hebben zich dus volledig uitgeleefd en in de meest vreemde houdingen gekronkeld om alle prachtige details te fotograferen.

Rest mij nog te vertellen dat er in de loop van de dag steeds meer uitging en dat wij uiteindelijk in hemdjes rondhuppelden. Nu moeten we echter zo langzaamaan toch weer steeds meer aantrekken.....

Tot de volgende keer, veel liefs uit geweldig China!!

• 20 Oktober 2010 - 10:31

Cor:

Geweldig om telkens mee te reizen, zeker als je ook de foto's erbij bekijkt.

kan niet wachten op het vervolg

• 20 Oktober 2010 - 10:34

Ad:

Weer mooi die belevenissen.

Ik kan mij voorstellen dat Yvonne helemaal blij is met haar "echte" Samsonite-koffer, waarschijnlijk voor "weinig".

En ik denk dat Tibi snapt dat ik in een vorig leven boeddhist was (getuige mijn haardracht nu ;-) Dus het lijkt mij wel een belevenis zo'n klooster in dat mooie China. Geniet maar lekker van deze reis.

PS: hier is alles overigens OK.

• 20 Oktober 2010 - 10:39

Frans Otto:

Wellicht komen jullie ook roodkapmonniken tegen, met het rode boekje in hun hand!

Veel plezier

• 20 Oktober 2010 - 14:10

Aletta:

Ben zeer beneiuwd naar de foto's. Fijn om, dankzij je mooie reisverslgen,mee te kunnen reizen! Fijne tijd toegewenst.

• 20 Oktober 2010 - 17:16

Irene:

Geweldig die reisverslagen en schitterende foto's! Zo word je meegenomen in een totaal andere wereld.

• 20 Oktober 2010 - 17:23

Marjan:

Hoi Party Yvonne

Na je bericht over de demonstraties in Xi-an zag ik het maandag ook in de krant staan "Grote protesten in China (maar ook in Japan)om eilanden.
    Indrukkende menigte op de foto !

Veel geweldige & grappige ervaringen gewenst.

Groetjes Marjan

• 20 Oktober 2010 - 19:30

Ghita:

Hi guys,

Zit hier in prachtig en zonnig Zuid Engeland te genieten van je fantastisch grappige verhalen. Peter zit me af en toe heel vreemd aan te kijken als ik met m'n laptop op schoot zachtjes zit te giechelen.
    Heerlijk om zo mee te reizen.
    Enjoy!

Liefs,
    Peter en Ghita

• 20 Oktober 2010 - 20:00

Greta:

ik krijg hierbij allerlei herinneringen uit Nepal

• 20 Oktober 2010 - 21:25

Maaike:

Hallo allen!
    Wat heerlijk om weer een beetje mee op reis te zijn met jullie. Prachtige foto's! En ik dacht aan wat mensen voor het hotel maar dat waren er echt massa's!
    Geniet nog enorm van al jullie avonturen.
    Groetjes uit Nieuwegein

• 22 Oktober 2010 - 12:00

Bertine:

Hi Yvonne,

Weer een geweldig verhaal. Als je dit leest krijg je een beetje het gevoel dat je meereist.
    Even nieuws van Hunti, afgelopen woensdag een uurtje in het bos gereden, ze had er echt zin in en liep prima.
    Groet, Bertine en hoefje van Hunter

• 12 December 2018 - 13:17

Susan:

Prachtige foto's van Xiahe. Wij gaan komende zomer daar naar toe met onze kinderen en ik ben erg nieuwsgierig naar de naam van het klooster met de zwarte kap monniken. Weet jij dit nog?