Van Beijing naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Pingyao

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

13 Oktober 2010 | China, Pingyao

Hi allemaal,

Internet is niet bepaald overal te verkrijgen en mijn i-Pad (eh, speciaal hiervoor aangeschaft) doet het hier dus niet. Tenzij ik voor meer dan 100 euro een abonnement neem voor een jaar...dus nee, ik ben afhankelijk van andere oplossingen.

Inmiddels is het 13 oktober en we zijn terug gegaan in de tijd naar Pingyao. Een idyllisch plaatsje met een stadsmuur eromheen, behangen met lampionnen en weinig verkeer. Qua verkeer geldt in China het recht van de sterkste, dus als voetganger moet je ALTIJD uitkijken, ook voor fietsen en vooral voor de geruisloze electrische bromfietsen.

Maar goed, ik ga nu eerst terug naar 10 oktober, onze 2e dag in China, de dag van The Great Wall.

We zijn om 8.30 vertrokken richting Jinshanling. Vandaag was het nog mistiger dan gisteren! Jammer voor de foto's maar het gaf het geheel wel een mystieke sfeer. Het was 2 uur rijden tot de Muur en van daar af werd het klauteren. Dachten we... Totdat we tot onze grote verrassing een heuse kabelbaan zagen! Die draaide aan een stuk door (grotendeels zonder toeristen) en dat betekende dat we er 2 aan 2 met een zeer onelegante sprong in bonkten, waarna we door een serene stilte naar boven zoefden. De Muur is echt indrukwekkend, onvoorstelbaar dat daar 300.000 arbeiders aan gewerkt hebben. Hoe hebben ze in vredesnaam al die stenen daarheen gekregen..??? We hebben er ruim 2 uur over geklauterd, want het loopt niet bepaald gelijkvloers. Nadat we de t-shirtverkopers hadden afgeschud bleek ook het aantal toeristen daar ontzettend mee te vallen, het was super! Na een heerlijke kom noodlesoep hebben we de terugreis weer aanvaard terwijl het alsmaar mistiger en donkerder werd. We voelden ons bijna de laatste mensen op aarde na de Apocalyps, je kent het wel van die films, met de laatste overlevenden op zoek naar...iets van de vroegere beschaving.

Uiteindelijk begon het toen natuurlijk te regenen, helaas niet alleen buiten, maar ook in onze kamer. De receptie heeft toen geregeld dat er een zijltje over het dak werd gelegd....

Vanwege de regen hebben we in ons hotel gegeten. Erg lekker, maar engels is hier toch echt wel een probleem. De witte wijn was niet koud en werd geserveerd in borrelglaasjes. Dit overigens tot grote hilariteit van een andere serveerster die er meer verstand van had en ons uiteindelijk echte wijnglazen heeft gegeven.

Na het eten een korte wandeling gemaakt maar het begon wederom hard te regenen, en wederom in onze kamer. Uiteindelijk hebben we een andere kamer gekregen.

Op 11 oktober zijn we ieder ons weegs gegaan. Bart en Herma wilden graag een paar tempels zien, Tibi wilde liever naar het Vogelnest (Oympisch Stadion). Wat een maf gebouw is dat! Daarna zijn Tibi en ik naar de Silkmarket gegaan waar ik ei-ei-eindelijk goede koffie heb gedronken bij mijn Vrienden van Starbucks. WE hebben toen geprobeerd een simcard voor de i-Pad te scoren, maar zoals gezegd ga ik dat natuurlijk niet doen in combinatie met een jaarabonnement. Deze kennis hebben we op kunnen doen dankzij een karikaturale Chinees die achter ons in de rij stond (een constant zwetende dikzak met een fietshelm achter op zijn hoofd, een grote ronde bril en schoenen met ijzers eronder waarmee hij heen een weer slofte terwijl het klonk alsof er 3 paarden draafden). Maar, hij sprak goed engels en heeft ons goed geholpen.

Dus toen maar naar de Silkmarket zelf, een soort warenhuisachtig iets met duizenden kraampjes. Als je langs een de kraampjes loopt gaan de verkopers een voor een 'aan' en roepen ze 'hello Lady, come and look' o.i.d. .....en zo de een na de ander. Als je ze negeert gaan ze weer 'uit'. En als je zaken wilt doen veranderen ze plots van irritante aandacht-trekkers in super efficiente en zeer behulpvolle vriendelijke mensen.

Tibi had in zijn hoofd dat hij daar vast goedkoop een mooie nieuwe bril kon kopen, dus wij op zoek. En ja hoor, na een uur waren we 6 brillen rijker, waarvan 2 gewone- en 2 zonnebrillen op sterkte, en nog 2 gewone zonnebrillen. Helemaal klaar en aangepast, met glazen en al, voor 135 euro!

Verder heb ik een mooie leren hoes voor de i-Pad gekocht voor 4 euro en nog wat oorbellen.

Rond 17 uur hadden we in de bar van het hotel afgesproken met Bart en Herma, die onderweg een heel leuk uitgaansgebied met barretjes en restarurants hadden ontdekt, niet te ver van het hotel, dus we hadden meteen een goed plan voor de avond. We hebben er heerlijk gegeten, aan het water, alles overal leuk verlicht, veel bars met live-muziek, kortom, een hele leuke avond.

Op 12 oktober verscheen Herma aan het ontbijt ' met nieuws'. Daar werden we niet echt blij van, ze was gisteravond (om 23 uur!! Schrik!!) gebeld dat onze trein naar Pingyao van vanavond 2 uur eerder ging. Balen!! We zijn nog helemaal niet klaar met Beijing. Het is echt een geweldige stad en ik (ja, zelfs ik) had hier graag nog langer willen blijven. De sfeer is leuk, de mensen zijn aardig en er is ontzettend veel te zien. Maar ja, wat kunnen we doen?

Snel naar de Verboden Stad dus. We dachten dat het druk was toen we daar om 10 uur 's ochtends aankwamen. In de loop van de ochtend werd het echter pas echt druk. Bizar gewoon. Het leek bijna op het slagveld uit The Lord of the Ring....van werkelijk alle kanten kwamen legers toeristen (orks)met groen, rode, blauwe of beige petten, aangevoerd door een gids met een vlag in de kleur van die petten. We hebben dus niet meer alle 9999 vertrekken van de vroegere keizers bekeken maar zijn 'm rond 12 uur gesmeerd richting onze Vrienden van Starbucks en de Silkmarket om ook 2 brillen te scoren voor Herma. En dat was uiteraard binnen een uur gepiept en nu heeft ook Herma een nieuwe bril en een nieuwe zonnebril op sterkte!

We waren nu dus klaar om Beijing te verlaten (nou ja, klaar?). Om 14.30 kwam de transfer voor onze trein van 17.03. Leek ons wat ruim op tijd, maar goed. En zo stonden we om even na 3 uur op het station....nog 2 uur wachten dus.

Wat een station!!! Grooooooooooooot!!! We moesten naar Wachtkamer 10. En vanuit Wachtkamer 10 kun je 40 minuten voor vertrek van de trein richting perron dus wij zijn nog even wat gaan eten tot grote hilariteit van diverse Chinezen (weet niet echt wat er zo grappig aan is maar goed) maar het was wel lekker! 40 minuten van te voren zijn we terug gegaan naar Wachtkamer 10 en toen moesten we aansluiten in een werkelijk enorme rij. We schrokken ons te pletter en vroegen ons af hoe we ooit allemaal in die trein moesten! Nog geen 10 minuten later was de rij achter ons net zo lang als voor ons en de deur was nog steeds dicht. Maar goed, zoals ik aan het begin van het berichtje al aangaf, we zijn in Pingyao aangekomen. Een half uur voor vertrek ging de deur open en, gewaarschuwd voor het voordringgedrag van Chinezen, hebben we ons koffer aan koffer naar voren geworsteld, de trap af en toen richting rijtuig. Om 19.00 zaten we erin en klokslag 19.03 vertrok de trein.

De trein zelf was wel OK. We hadden een softsleeper geboekt en zijn nu razend benieuwd hoe hard een hardsleeper dan nog kan zijn. We hadden per stel een eigen compartiment dus dat wel wel erg luxe. Na een flesje wijn en wat te knabbelen zijn we maar op onze zachte britsen gaan liggen en uiteindelijk hebben we ook nog best redelijk geslapen.

Om half 6 kwamen we aan in Pingyao. Alles pikkedonker, een chauffeur die amper door zijn bewasemde vooruit kon kijken (maar de blower zette hij niet aan hoor), een spookachtige rust en een donker, gesloten hotel. Na wat aanbellen en opbellen ging de deur toch open en kregen we meteen een kamer. Onze kamer is een en al bed. Zelfs het tafeltje met het theeservies staat op bed, en het bed is zo mogelijk nog harder dan ons bed in de trein. In feite is het een houten plank met een matrasje van 1,5 cm.

Nou ja, we blijven hier maar 1 nacht, dus we worden wel nieuwsgierig naar de volgende bestemming want we gaan al verder en verder het binnenland in....

Maar sfeervol is het zeker!! Prachtig courtyard hotel, prachtig stadje. Over de stadsmuur gewandeld en diverse tempels bezocht.

Volgende keer weer meer.

Liefs uit Pingyao!!!!

• 13 Oktober 2010 - 11:02

Jan Atze:

Mooie verhalen hoor (alsof ik er zelf bij ben)!
    Tibi, ik sta te popelen om wat mooie 85mm foto's van je te zien van mistige Chinese muren en zwetende dikke Chinezen enzo.
    Veel plezier daar!

• 13 Oktober 2010 - 11:29

Ad:

Ik weet dat ik ook naar China ga, dat is nu al zeker.
    Keep up the good stories.
    Geniet van jullie mooi vakantie.

• 13 Oktober 2010 - 11:36

MIhai&Tally:

Jullie maken weer een mooie reis zo te lezen! Veel kijk- en eetplezier gewenst en we volgen jullie verhalen op de voet!

• 13 Oktober 2010 - 11:39

Ghita:

Oh wat geniet ik weer heerlijk van je verhalen!
    Veel plezier en ik hoop dat jullie niet al te krom lopen na die nachten op harde planken :-)

• 13 Oktober 2010 - 12:50

Cor:

Heerlijk die smeuige verhalen, echt genietend zitten lezen.
    krijg spontaan visioenen bij die Verboden Stad

Nu al spijt dat ik toch niet stiekem in jullie koffer ben gekropen.

• 13 Oktober 2010 - 17:12

Josée:

Hoi hoi, vanuit een grijs nederland. Ik volg jullie op de voet !!!!!

Groetjes,
    Josée

• 13 Oktober 2010 - 21:11

Brigitta:

Wat ben ik jaloers op jullie. Wat prachtig dat je zulke reizen kan maken. Geniet ervan met volle teugen !!! Trouwens wij genieten ook hoor als we een weekje naar EPE gaan. Maar ook ik ben erg benieuwd om de foto's te zien.
    groetjes en kusjes uit Appingedam

• 14 Oktober 2010 - 09:33

Je Zus MC:

Ik kan niet wachten op het vervolg...snik.... was ik maar meegegaan....

• 14 Oktober 2010 - 10:43

Joyce:

Oh wat een geweldige verhalen toch weer! En door de precieze beschrijvingen kunnen we de sfeer gewoon proeven.

Graag de volgende keer nog een foto van Tibi met 6(!) nieuwe brillen op (misschien samen met Herma?)

Groeten vanuit een grijs Nederland (maar wel lekkere koffie!!!!)

• 14 Oktober 2010 - 12:49

Helen:

Hai Yvonne, heerlijk om je verhalen te lezen. Het voelt alsof ik over je schouder meekijk. Het klinkt als een geweldige reis en ik kijk uit naar de volgende verhalen. Geniet ervan! Groetjes Helen

• 14 Oktober 2010 - 19:48

Peter:

Wat een lovende reacties! Maar ik vind het ook een prachtig verslag.

Eigenlijk wel fijn dat de bedden zo slecht zijn, zo kun je dat naderhand beter onthouden. Juist ook de ontberingen leiden vaak tot mooie herinneringen.

Veel plezier en spannende avonturen wenst jullie

pf