Onthaasten!!! - Reisverslag uit Bocairent, Spanje van Yvonne - WaarBenJij.nu Onthaasten!!! - Reisverslag uit Bocairent, Spanje van Yvonne - WaarBenJij.nu

Onthaasten!!!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

22 April 2016 | Spanje, Bocairent

19-04-16
Ja, onthaasten. Dat is wat je automatisch doet wanneer je bent aangekomen in Bocairent, een piepklein middeleeuws stadje in de provincie Valencia.
Het is een prachtig klein stadje met een monumentaal oud centrum in een mooie omgeving. De tijd heeft hier stilgestaan en alles is (of lijkt) dicht: overal zijn luxaflexen en rolluiken naar beneden, veel huizen staan te koop, de barretjes en restaurantjes vallen niet op,  en winkels...? Nou, we hebben er eentje gevonden, daar konden we de plaatselijke wijn kopen, dus meer hebben we ook niet nodig!
Het is wel zeer schilderachtig uitgehouwen in de rotsen. De huizen zijn gebouwd vanuit rotsen, op rotsen of tussen rotsen en de weg loopt dus altijd óf omhoog óf omlaag.
Wij hebben de auto moeten achterlaten op het Plaza de Ayuntament.
Van daar zijn we opgehaald met een klein autootje,  zo klein dat Tibi meteen zijn hoofd heeft open gestoten aan de achterklep. Het autootje werd vervolgens snel en vakkundig door de smalle straatjes gemanoeuvreerd, daar hadden we zelf niet kunnen en durven rijden!!!!!
En zo kwamen we aan in ons appartement Mirador, ook heel erg middeleeuws: dikke gepleisterde muren, hoge plafonds, ongelijke traptreden.... bijzonder sfeervol, vooral ook al die schilderijen in de badkamer!

20-04-16
Na een zeer koele nacht werden we rond 10 uur wakker en vandaag blijft het koel, slechts 16 graadjes en geen zon...
We hebben ons gauw aangekleed en zijn op zoek gegaan naar een plekje om te ontbijten.
Bij bar El Ravelet hebben we een typisch Spaans ontbijtje genuttigd: toast met olijfolie en zout en daarna zijn we het stadje gaan verkennen. De dame bij de tourist-information was niet bijzonder geïnspireerd dus we gaan zelf maar op ontdekkingstocht. Allereerst naar de Moorse venstergrotten, de  Covetes dels Moros. In de Moorse periode zijn er grote gaten in de rotswand gemaakt die dienden als opslagplaatsen voor graan. Daarachter ligt een doolhof aan grotten en daar kun je in. Je moet dan wel je rugzak en zelfs je handtasje buiten laten liggen, én je  moet lenig zijn want je moet je op bepaalde plekken op handen en voeten voortbewegen....... Om van de ene naar de andere grot te komen moet je je door écht hele kleine openingen persen! We hebben daar een half uurtje rondgekropen en ons dolletjes vermaakt. Gelukkig hadden we maar weinig ontbeten!!
Verder nog de Ruta Magica rondom het middeleeuwse centrum gewandeld en de rest van dag heel Bocairent van alle kanten bekeken, inclusief de stierenvechtersarena......wat een vreselijke plek, arme arme stieren....
Lunch bij El Cancell, een aanbevolen restaurant. Prima salade en een blije ober die de hele tijd 'pom pom pom' neuriede.
Groot restaurant, 3 tafeltjes bezet en 's avonds bij restaurant Chima waren we zelfs de enigen. Het is dus best een beetje erg uitgestorven allemaal. Onthaasten dus en na het diner braaf naar bed want er valt hier werkelijk helemaal niets te beleven...
Tja, we hebben dit geboekt om een mooie tocht te paard te kunnen maken door de Sierra Mariola, ware het niet de stal is verhuisd naar Sevilla.....

21-04-16
Vandaag eten we ons standaard Spaanse ontbijtje bij Chimo en daarna gaan we met de auto op pad. Doel is een mooie wandeling maken in het nationaal park Font Roja bij Alcoy, een paar plaatsjes verderop.
Tibi scheldt wel eens op de Nederlandse bewegwijzering, maar in Spanje is het helemaal een hel. Na 10 keer keren en 2 x vragen zijn we er dan echter  toch gekomen.
Bij het beginpunt van de wandelroutes staat een enorm, afgrijselijk lelijk gebouw, een puist in het mooie landschap, wat zou kunnen dienen als decor voor een horrorfilm, maar in plaats van een psychiatrische inrichting  voor gewelddadige zombies blijkt het een museum te zijn. We vragen naar het restaurant, dat blijkt 100 m verderop te liggen, ze vertellen er jammer genoeg alleen niet meteen bij dat het (hoe kan het ook anders) dicht is.
We lopen de 'rode route' en die is zeker de moeite waard, erg mooi.
Als we terukomen bij de auto hebben we honger en dorst, dus moeten we op zoek naar een restaurant dat wel open is. Dat vinden we zowaar vrij snel en er zijn zelfs wat tafeltjes bezet. Een 3-gangenmenu kost 9,50, inclusief brood, bier en/of wijn van het huis. De fles wijn werd gewoon op tafel gezet en na het eten werd de fles weer meegenomen. Erg grappig.
Na deze late lunch laten we het diner maar voor wat het is. We doen een laat middagslaapje, drinken nog een wijntje, eten wat chips en nootjes, lezen een beetje, ik schrijf mijn blog, stuur wat appjes en Tibi kijkt tennis op tv.
Morgen  naar Valencia!!!!!

• 22 April 2016 - 19:23

Herma:

Ha Yvonne en Tibi,
    Prettige vakantie gewenst vanuit NL. Toch wel weer grappig dat in alinea 1 al weer over wijn wordt gesproken. Proost dus maar!

• 23 April 2016 - 11:01

Joyce:

Dit klinkt wel als een heftige overgang vanuit het altijd drukke Nederland. Dus inderdaad een goede titel dat Onthaasten. Verder erg benieuwd naar schilderijen in de badkamer(!). Veel plezier nog.

• 24 April 2016 - 19:59

Josee:

Hi Yvonne en Tibi,

Jullie zijn in mijn 2e vader/moederland. Het klinkt zo bekend, mensen in dienstverlenende beroepen die geen zin hebben, je zou ze die balie over moeten trekken:-)
    Inmiddels in Valencia, heerlijk stad. Heel veel plezier.