30-12-16: Predeal / Brasov - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Yvonne - WaarBenJij.nu 30-12-16: Predeal / Brasov - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Yvonne - WaarBenJij.nu

30-12-16: Predeal / Brasov

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

30 December 2016 | Roemenië, Braşov

Iiiihaa! We werden wakker met het prachtigste uitzicht dat je je maar kunt voorstellen. Het is zonnig en helder en we kijken recht tegen de wanden van het Bucegi gebergte aan. We kunnen zelfs met het blote oog het kruis zien op de top van de Caraiman, op 2484 m hoogte. Dit stalen kruis is 40 m hoog en is gebouwd voor de mensen die het leven hebben verloren tijdens de gevechten in de Eerste Wereldoorlog. Het is gebouwd tussen 1926 en 1928.

Vandaag begint officieel "Het Pakket". Dit “Pachet Revelion” bestaat uit 4 overnachtingen, 3 x ontbijt, een compleet verzorgd Oud & Nieuw feest, 1 x brunch en een all inclusive disco op de 1e.
Vanaf vandaag smaakt het ontbijt dus extra lekker en vanaf morgen wordt het helemaal feest!

Na het ontbijt nemen we weer de trein. Claus en Tibi gaan wederom skiën in Predeal en de anderen gaan door naar Brasov.
Op het station in Sinaia liep een zigeuner met een lammetje onder zijn jas. Dit zien we veel! Het is ook een nieuwjaarsgebruik: de lammetjes, die allemaal Vasilica heten, mag je aaien en daarvoor geef je wat geld waarna je ongetwijfeld een heel mooi jaar te wachten staat! Sandra kan het over een poosje vast beamen. Zij heeft Vasilica geaaid en is zelfs met hem op de foto gegaan.
Wij zijn er nog niet over uit of, en zo ja hoe zielig de lammetjes zijn. Misschien vinden ze het wel heel lekker, zo warm in die jassen, en ze zijn niet bang. Aan de andere kant horen lammetjes gewoon te dartelen in de wei, maar ja, het is nu winter…

Tibi en Claus stappen uit in Predeal en onze trein blijft staan zodat we ze nog uitgebreid kunnen volgen en nazwaaien op hun wandeling richting de skipiste. We worden zelfs ingehaald door een latere Regiotrans maar uiteindelijk boemelen we toch verder.
In Brasov vroeg de taxi 50 lei om ons tot de Biserica Neagra (Zwarte Kerk) te brengen want “tijdens de feestdagen moest ie leeg terug naar het station”. Die logica proberen we niet eens te snappen, we nemen gewoon Bus 51 voor 2 lei pp, totaal dus 12 lei ipv 100, want we hadden anders 2 taxi’s nodig gehad.
Allereerst een plek opgezocht om te lunchen, een prachtig lokaal met heerlijke soepjes en broodjes. Alleen Sandra nam een pizza en dat heeft ze geweten. Die kwam pas toen iedereen verder alles op had…. maar hij was wel lekker.
Na de lunch zijn we allemaal opgesplitst. Iedereen kwam er op zijn beurt achter dat de Zwarte Kerk slechts tot 15 uur open was. We stonden dus allemaal om de beurt voor een dichte deur.
Sandra en Jouke hebben nog een klein klooster bezichtigd, Frans heeft samen met Bernadette een shirt gekocht bij Cato en zij zijn vervolgens een barretje in gedoken. Marjan, die als enige geen muts bij zich had, heeft een warme hoofdband gekocht en Yvonne heeft ook haar slag geslagen bij Cato.
Het Plein met de Kerstmarkt was sfeervol verlicht, Marjan en Yvonne hebben alle kraampjes geïnspecteerd en een heerlijke Vin Fiert genomen. Even later kwamen ze Sandra en Jouke tegen die ook aan de Vin Fiert gingen en onderweg naar de taxistandplaats kwamen Bernadette en Frans uit de bar en zo waren we weer compleet.
De taxi terug deed gewoon de meter aan en kostte 20 lei. De trein terug reed prima en er reden uiteraard weer zigeuners met een klepgeit mee. Vanaf station Sinaia ook weer een taxi genomen naar ons appartement want voor zo weinig geld ga je gewoon niet lopen! Al helemaal niet in het donker.

Na het eten en het uitwisselen van verhalen pakte Frans zijn gitaar en het werd al gezelliger en vrolijker. Claus danste zelfs al op tafel toen Tibi’s telefoon ging. Het was de receptie met klachten van buren over herrie vanuit ons appartement…...oeiiiii!
Tja, de uitgelaten sfeer was helaas meteen de nek omgedraaid….. en gisteren hadden we nog geen buren en gingen we vroeg naar bed. Foutje!!!