31-12-16: Oudjaarsdag in Sinaia - Reisverslag uit Sinaia, Roemenië van Yvonne - WaarBenJij.nu 31-12-16: Oudjaarsdag in Sinaia - Reisverslag uit Sinaia, Roemenië van Yvonne - WaarBenJij.nu

31-12-16: Oudjaarsdag in Sinaia

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 December 2016 | Roemenië, Sinaia

De laatste dag van 2016 en we worden alweer wakker met hetzelfde indrukwekkende uitzicht als gisteren. Het is wederom zonnig en helemaal helder. Jaaa! Na het ontbijt willen we naar boven hier in Sinaia, want we kunnen zien dat de kabelbanen gaan vandaag, zelfs tot 2000 meter!
Eerst gebeurt er echter onderweg naar het restaurant iets naars: Marjan wordt gebeten door een vriendelijk lijkende onvriendelijke zwarte hond…! Het ging supersnel en volkomen onverwacht. Het leek eerst mee te vallen, een soort kras en een tandafdruk die niet door het vel was gegaan, maar uiteindelijk werd het toch een bloederig plekje. Schrik alom! Moet er een tetanus injectie worden gehaald? Heeft die hond geen rabiës?
Yvonne haalt wat ontsmettingsmiddelen bij de receptie en we vragen aan de baas van het restaurant van wie de hond is en of die ziek zou kunnen zijn. Hij verwacht van niet. Het is geen zwerfhond, hij is van de buren en gechipt, hetgeen betekent dat hij jaarlijks naar de dierenarts moet voor vaccinaties. Na het ontbijt gaan we nog even verhaal halen bij de buren. Het beest zit inmiddels weer veilig achter het hek. Zij verzekeren ons dat hij niet ziek is dus Marjan krijgt een luxe pleister van Bernadette die altijd voorbereid is op dit soort dingen (beroepsdeformatie?) en we laten het hierbij.
Frans en Bernadette willen graag een dagje samen iets doen en voor de overige 6 belt Tibi met Taxi Klauss. In elke taxi gaat een “Roemeens sprekend persoon” mee, dus Tibi zit bij Marjan en Claus en Yvonne gaat samen met Sandra en Jouke. De taxi gaat naar een andere plek dan we verwachten, maar de chauffeur stelt Yvonne gerust, zo is het ook afgesproken met de collega- taxi: we gaan niet naar de Teleferic maar naar de Gondola. Jouke vertrouwt het voor geen halfje, maar het komt natuurlijk allemaal goed.
De Gondola is nieuw, van februari 2016. Tot 1400 meter allemaal prachtige magenta-roze cabines voor 8 personen; vanaf 1400 naar 2000 meter zijn ze turquoise.
We gaan meteen door naar Cota 2000. Beneden zei men dat de 2e Gondola niet ging, maar die ging gewoon wel! Dus wij ook.
Op 2000 meter waaide een stevige ijzig koude wind en de omgeving zag er dreigend en ongastvrij uit: grauw, rotsig, kaal, besneeuwd… en dan was het dus ook nog eens gemeen koud, maar wel zonnig!
Gauw de jassen tot het uiterste dicht geritst, capuchon nog over de muts, zonnebril op, handschoenen aan en liever eigenlijk geen foto’s maken want dan moesten die handschoenen weer even uit…. brrrr!!!! Maar goed, een paar foto’s moesten toch wel even. Claus was benieuwd of hij ons appartement kon zien vanaf de top dus die ging aan de wandel. De meesten gingen met hem mee en de uitzichten waren werkelijk schitterend. We zagen wel de wijk Cumpatu liggen, maar het appartement konden we toch niet precies spotten.
Na een klein half uurtje hadden we het allemaal koud genoeg en hebben we de Gondola terug genomen naar Cota 1400 waar we onze inwendige mens iets warms wilden geven.
Het eerste restaurant had geen plaats voor 6. Sandra en Jouke bleven daar want die hadden teveel honger om verder te gaan en hebben er heerlijk sarmale gegeten. De rest ging 1 tentje verder en daar konden we lekker beschut buiten in het zonnetje zitten en hebben we genoten van een kom ciorba en geroosterd brood. En de witte wijn van Marjan werd geserveerd in een bierglas waardoor het net leek alsof ze aan een glas doodgeslagen bier zat!
Wij hadden ook uitzicht richting het restaurant waar Sandra en Jouke zaten dus we konden heel mooi zien hoe Jouke na het eten charmant onderuit gleed over de ijzige sneeuw toen ze onze kant op kwamen. Gelukkig had hij zich geen pijn gedaan!
Vanaf Cota 1400 willen we naar beneden lopen. Via de weg, want in het bos zitten beren. Althans, dat zegt men, en dat zeggen ook de waarschuwingsborden. Dus we gaan op weg via de weg maar Claus kan het niet laten en steekt een stuk af, hetgeen volgens hem heel prima te doen was. Dus wij steken met z’n allen het 2e stuk ook af, maar dat was nou net een minder makkelijk stuk…. Het is glad, glibberig en stijl, en het pad is ook niet duidelijk dus voordat we het weten zitten we niet meer op het wandelpad maar op het mountainbike pad. Niet dat er nu mountainbikes komen maar toch, wie weet waar dat heen gaat?? Tibi en de dames besluiten verder via de weg te gaan en Jouke en Claus nemen de shortcuts. We zien elkaar wel weer in Sinaia!
De route via de weg is best lang en we besluiten uiteindelijk toch tot een laatste shortcut, het is al vrij vlak dus dat kan best. Alleen, als we bij de weg uitkomen twijfelen we of we links of rechts moeten. Bellen met Jouke helpt niet echt dus we vragen het aan andere wandelaars. Die gaan richting een restaurant, dus we lopen achter ze aan. Dat is een duidelijke plek om straks een taxi te bellen en zo komen we aan bij Cabana Schiori! Dat is waar Tibi en Yvonne van de zomer nog gegeten hebben met hun reisgezelschap van 10 personen waaronder Tibi’s broer, schoonzus en neef. Zo rustig als het toen was, zo vol is het nu. Maar uiteindelijk vinden we een plekje om te zitten en bestellen we een heerlijke fles Roemeense Chardonnay, die hebben we verdiend! En daarna bellen we weer onze favoriete Taxi Klauss. We willen nu snel terug want we moeten nog even wat vooruit slapen voor straks… we hebben nog een hele lange feestelijke nacht voor ons!

Om 20 uur begeven we ons opgemaakt, geparfumeerd en in ons feesttenue naar het restaurant. We krijgen een vierkante tafel vlakbij de deur waar we uiteindelijk erg blij mee zijn qua plek. Lekker fris en buiten het ‘gedrang’. De tafels zijn heel feestelijk gedekt met mooi servies en vele glazen, een fles rode wijn, een fles witte wijn, water met prik, water zonder prik, zoutjes, fruit en bloemen. Ioana heeft de hele avond en nacht de lege flessen vervangen en eten aangedragen. Kortom we zijn door haar compleet in de watten gelegd en eerlijk gezegd zelfs beetje vetgemest want eigenlijk was het voorgerecht al bijna genoeg, maar daarna volgden er nog 2 gangen vóór 12 uur en 1 gang en een dessert na 12 uur. Om 23.45 kreeg iedereen persoonlijk een klein flesje bubbels en gingen we allemaal naar buiten waar werd afgeteld tot 2017 en het nieuwe jaar werd ingeluid met een bescheiden, maar mooi vuurwerk.
Binnen zat de stemming er sowieso al goed in met een DJ die leuke muziek draaide wat werd afgewisseld met een live zangeres. Voor 12 uur werd er al flink gedanst om weer ruimte te creëren voor de volgende gang eten en om wijn te verdampen. Na 12 uur begon er ook nog een wervelende dansshow, uitgevoerd door 6 zeer sexy lady’s in bikini en met pluimen op het hoofd, en 1 (iets minder) sexy man. Na deze Caribisch getinte show kwamen ze nog 2 x. Een keer in iets was enigszins folkloristisch leek en de laatste dans was gesluierd. Tijdens de omkleedpauzes en daarna werd het weer overgenomen door de zangeres en de DJ. De muziek was heel gevarieerd en werd afgewisseld met Roemeense muziek waarop ook Roemeense hora’s werden gedanst. Het was echt een geweldig feest, de muziek was niet te hard maar ook niet te zacht, iedereen was vrolijk en het eten en de wijn waren overvloedig en heerlijk……
Klopt het dat de laatste tegen half 5–5 uur het bed in rolde????