Je kunt hier maar het beste een ezeltje zijn! - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Yvonne - WaarBenJij.nu Je kunt hier maar het beste een ezeltje zijn! - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Yvonne - WaarBenJij.nu

Je kunt hier maar het beste een ezeltje zijn!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

19 September 2014 | Marokko, Meknès

Woensdag 17 sept: Rabat-Meknes

Vandaag moeten we de wekker zetten, om 9.12 vertrekt onze trein van Rabat naar Meknes. Na het ontbijt vertrekken we weer met 2 petite taxi's naar het station wat er keurig en overzichtelijk uit ziet. De tein vertrekt zo goed als op tijd en komt dus na 2 uur en 10 minuten ook zo goed als op tijd aan. Prima reizen zo, we zaten heerlijk 1e klas.
Op het station was het ontzettend chaotisch met de taxi's, men wilde 40 dirham, ik zei dat ze de meter aan moesten doen en dus namen ze ons niet meer mee....!  Tibi was 'not amused', maar het verschil was uiteindelijk echter wel 30 dirham oftewel bijna 3 euro. Nou kunnen we natuurlijk best 3 euro meer betalen, maar het stuit me tegen de borst om me gewoon zo af te laten zetten en 4 x de prijs te betalen!
Vanaf het plein waar we volgens de beschrijving naar toe moesten, werden we afgehaald door een vriendelijke dame die ons door de supersmalle overdekte winkelstraatjes naar de ryad heeft geleid.
Een ryad (of riad of riaad) is een typisch traditioneel ingericht huis met veel mozaïeken, leuke kleurrijke zitjes, bewerkte luiken, een binnenplaats met daarboven een dak dat open kan en er is geen kamer hetzelfde! De kamers hebben meestal geen ramen aan de buitenkant, dus ze zijn vrij donker en hebben weinig frisse lucht, maar het geheel is en blijft erg sfeervol.
In deze ryad kunnen we ook 's avonds eten en we mogen onze eigen wijn meebrengen, mits we wel de bonnetjes kunnen laten zien in geval van een controle.
We lunchen op Place Hedim. Een enorm plein met veel restaurantjes en heel erg veel poezen en kittens, al dan niet broodmager of ziek.....
En gezadelde paarden die in zo'n krul staan getrokken dat hun mond amper dicht kan en waarvan de voorbenen soms aan elkaar zitten gebonden zodat ze er niet vandoor kunnen gaan....
Ja, dierenwelzijnsorganisaties zouden hier hun handen vol hebben!!!
Gelukkig zien we af en toe ook wel goed verzorgde poezen en paarden.
We dwalen door de Medina, het ommuurde centrum van de oude stad, en Tibi en Bart leven zich uit met hun camera's.
Na wat water en muntthee op een terras gaan we op zoek naar de supermarkt om wijn te kopen.
We vragen de weg en we vragen het daarna nog minstens 15 keer want iedereen zegt elke keer dat het niet ver is, 100 meter of 200 meter....?!  Pas een half uur later komt ons doel dan toch eindelijk in zicht, de Carrefour. We slaan snel onze slag en nemen 2 lichtblauwe petite taxi's terug en laten de wijn meteen koud zetten! Het is een Marokkaanse rosé en hij smaakt heerlijk bij alle Marokkaanse gerechten die we later geserveerd krijgen, het beste diner tot nu toe!

Do. 18 sept: Meknes - Fes via Moulay Idriss en Volubilis

's Morgens stond onze privéchaffeur keurig op tijd klaar op de Place Hedim. We reden eerst naar Moulay Idriss (klinkt behoorlijk 'Lord of the Rings-achtig), een mooie oude bedevaartsplaats met opvallend veel kleine volgeladen ezeltjes.  Hoe klein het stadje ook was, het is ons toch prima gelukt om te verdwalen in de wirwar van al dan niet overdekte straatjes en het aanbevolen 'panorama'  hebben we niet gevonden. Maar ach, wat maakt het uit, het was een mooie wandeling door toeristloze straatjes. Het aantal toeristen valt sowieso erg mee!
Toen we onze chauffeur uiteindelijk weer gevonden hadden zijn we doorgereden naar Volubilis, waar we de ruïnes en mozaïeken van de meest afgelegen stad van het voormalige Romeinse Rijk, en zelfs het oude huis van Orfeus, hebben bewonderd.
Daarna hebben we aan de chauffeur gevraagd of hij een leuk traditioneel plekje voor ons wist om te lunchen. En traditioneel werd het.....we zaten aan de weg op een plek vol karkassen aan haken. Af en toe werd er nog een vers uitgebeend karkas bij gehangen, maar ik zat daar wijselijk met mijn rug naar toe.....brrrr..... en ik heb heerlijk vegetarisch gegeten. Er is goed voor me gezorgd door de slager! Bart, Herma en Tibi hebben vers gegrillde stukjes schaap of lam gekregen en waren ook erg enthousiast. Het is hier i.i.g. ongetwijfeld tamelijk stressvrij scharrelvlees.
Even na half 3 kwamen we aan in Fes, waar we wederom slapen in een sprookjesachtige riad. Bart en Herma zijn nog een keer van kamer gewisseld omdat Bart niet rechtop kon staan in de badkamer terwijl onze kamer bijna 4 meter hoog lijkt.
's Middags weer heerlijk door de stad gedwaald waar we af en toe wel eens wat zien waar we niet blij van worden, een kooi vol opgestapelde schildpadden of die man met een 'bos' samengebonden kippen....
Dieren tellen hier niet zo mee, alleen die ezeltjes in Moulay Idriss zagen er allemaal wel erg goed verzorgd en redelijk happy uit.
's Avonds hadden we gereserveerd in Palais de Fes. We werden keurig opgehaald vanaf onze riad en we hebben er heel erg lekker gegeten op het dakterras, begeleid door live muziek.....

• 19 September 2014 - 14:31

Tally:

Hallo Yvonne en Tibi

Weer een kleurrijk verslag.... past goed bij de kleurrijke riad's :) Heel veel plezier!
    Groetjes, ook van Mihai

• 19 September 2014 - 16:16

Heleen Naezer:

Leuk verslag Yvonne. Ik heb op mijn reis door Marokko ook veel uitgedroogde magere ezeltjes gezien. Inderdaad niet bepaald diervriendelijk daar.

• 19 September 2014 - 18:24

Josee:

Hoe is t weer bij jullie .?
    Hier (Torrevieja) nog steeds 30gr. We zijn iets eerder uit Galicie teruggekomen want daar werd t slecht weer en de vooruitzichten voor Porto waren regen. Heerlijk dagje strand gehad waarvan de helft geslapen!
    Goede reis verder.
    Xx