Ehhh.....hoe laat is het nou????? - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Yvonne - WaarBenJij.nu Ehhh.....hoe laat is het nou????? - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Yvonne - WaarBenJij.nu

Ehhh.....hoe laat is het nou?????

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 September 2014 | Marokko, Rabat

Maandag 15 september: Austerlitz  - Rabat (via Cabauw, Schiphol en Casablanca)

Na een heeeeele lange dag reizen vanwege vliegtuigvertraging en Marokkaanse files, én het feit dat de chauffeur nog even bij een vriendje langs moest om een schuld te voldoen en toen ook onze treinkaartjes nog even moest gaan kopen, zijn we om 19 of 20 uur ei-eindelijk dan toch aangekomen in onze sprookjesachtige riad in Rabat. We zijn goed gaar maar dit schitterende, kleurrijke onderkomen maakt alles weer goed.

Alleen....we hebben geen idee hoe laat het nou echt is!!

Volgens Transavia is het in Marokko 2 uur vroeger dan in Nederland, volgens onze telefoons en tablets is het echter maar 1 uur vroeger.  Volgens de jongen die in de riad werkt is het 2 uur vroeger, volgens de stationsklok is het toch echt maar 1 uur vroeger!!!

We besluiten dat de stationsklok gelijk heeft aangezien we woensdag verder reizen per trein.

We kiezen een restaurant uit de lijst met tips en de jongen brengt ons er naar toe via een doolhof aan kleine straatjes in de Medina. We zijn met z'n zessen, er gaat nog een stel mee wat bij ons in de bus van Casablanca naar Rabat zat, ene Ingrid en Hans met wie ik veel gemeen blijk te hebben. Ze hebben op dezelfde middelbare school gezeten als ik, in overlappende jaren, dus we kennen een aantal dezelfde schoolgenoten en leraren! Hoezo kleine wereld..?!

Het restaurant was verder leeg, het eten was redelijk, de Marokkaanse wijn was verrukkelijk en het was erg gezellig. Na het eten wilden we nog iets drinken op een terrasje, maar dat ging niet meer, het was te laat (22 of 23 uur). We vonden het niet echt erg aangezien we best moe waren. We hebben voor 1,50 per stel 2 taxi's genomen en zijn vervolgens bewusteloos in bed getuimeld.

Dinsdag 16 september: Rabat

Heerlijk geslapen,  het ontbijt is overdadig, alleen een beetje jammer van die koude douche.

Vandaag hebben we de hele dag door Rabat gedwaald. Uitgebreid gewandeld door de blauw-witte Kashba, koffie gedronken met uitzicht op zee waar de gezellige Marokkaanse ober ons uitgebreid vertelde hoe hij in Duitsland ooit een ei had besteld door te kakelen als een kip en tegelijkertijd net te doen alsof hij met zijn hand een ei uit zijn kont trok....

Vervolgens heeft hij ons met zijn pretoogjes lichtelijk afgezet door voor 4 hele vieze glaasjes drab-koffie en 3 koekjes een equivalent van 10 euro te vragen. Tja, maar we hadden wel een mooi uitzicht en hebben erg gelachen om zijn verhaal.

Daarna via de smalle drukke straatjes van de Medina met honderden kleine winkeltjes doorgelopen naar de Tour Hassan, de overblijfselen van een 12e eeuwse onafgemaakte minaret en het mausoleum van Mohammed V / Hassan II. Voor de poorten aan beide kanten stonden 2 paarden in speciaal aangelegde zandbakjes, met prachtig harnachement en mooi aangeklede ruiters op hun rug.

Na de lunch hebben we nog het koninklijk paleis bezocht waarna we weer met 2 aparte taxi's terug richting centrum zijn gegaan. De taxi's zijn 'petite', hetgeen betekent dat ze maar maximaal 3 personen tegelijk mee mogen nemen. En ze hebben allemaal dezelfde kleur. De kleur kan per stad verschillen, maar in Rabat zijn ze allemaal blauw. Een grote taxi waar we wel met z'n vieren in zouden kunnen is minstens 3-4 x zo duur.

Alcohol is problematisch hier, de meeste terassen serveren geen alcohol, hooguit  eventueel bier, maar de gemiddelde Marokkaan zit aan de koffie of muntthee met suiker.

's Avonds is het dan ook zorgvuldig zoeken naar een restaurant dat ook wijn serveert!

Maar...we hebben er weer een gevonden, een heel leuk traditioneel ingerichte zaakje met live muziek. Lekker en een stuk levendiger dan dat van maandag. En de wijn was weer heerlijk!

• 17 September 2014 - 20:21

Bernadette:

Wat fijn om weer van je schrijfkunst te kunnen genieten. Je schrijft zo beeldend dat ik vanaf mijn stoel een beetje mee kan reizen. Leuk, leuk, leuk!
    Wens jullie een mooie, gezellig, leuke, lekkere, onvergetelijke, plezierige, fantastische reis.
    XX Bernadette

• 17 September 2014 - 21:42

Herma:

Leuk om te lezen, het gaat weer helemaal leven na 1 dag

• 17 September 2014 - 23:02

Bertine:

Hi Yvonne, vandaag Hunti eerst biks gegeven, daarna HK behandeling, een wandelingetje inclusief graas pauze, slobber en als toetje een wortel. Ik heb net nog even gegoogled en als het goed is, is het nu 22 uur in Rabat...... Veel plezier nog.

• 19 September 2014 - 09:42

Josee:

Hi meiden en mannen,

Leuk weer van jullie te horen.
    Tip: horloges in de tas, kluis o.i.d. Je hebt vakantie. LAAT LOS EN GENIET.
    XX