Ping An - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Ping An - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Ping An

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 November 2010 | China, Peking

1-11
Met het vliegtuig kwamen we gisteren in het donker aan in Guilin. We gaan steeds zuidelijker, dat is te merken aan de temperatuur en we werden er verwelkomd door prachtig rood-, geel-, groen- en oranje verlichte palmbomen. Wauw, wat was dat mooi!!
Na 2 uurtjes met de bus moesten we in Ping An het laatste stuk omhoog klauteren en we hadden dus een tasje voorbereid in de koffers met spullen die mee moesten. Er stond echter een aantal dames klaar, piepklein maar superfanatiek, die onze koffers probeerden te bemachtigen om ze naar boven te mogen dragen voor 3 euro per koffer. Nou graag!!
En zo gingen we in colonne op weg, de gids, wij met z'n vieren en 3 dames met manden met koffers op hun rug...met het licht van zaklantaarns het pikkedonker in, omhoog. Het voelde als een spannende film!
Zachtjes hijgend klommen we stilletjes hoger en hoger onder de prachtige sterrenhemel. Het was al laat dus de meeste gebouwtjes waar we langs liepen waren niet verlicht. Na een klein half uur kwamen we aan in het Starwish hotel en daar werden we hartelijk welkom geheten door de altijd lachende eigenaresse die er tevens voor zorgde dat de dames met de manden de bagage ook nog eens doorsjouwden naar de etage tot voor onze kamerdeur...... En, omdat we ze nog niet betaald hebben (op advies van de gids die we hier hebben) komen ze overmorgen terug om het weer naar beneden te sjouwen.
Gaar van de reis hebben we na een drankje snel het inmiddels vertrouwde harde bed opgezocht.

Vanmorgen werden we gewekt door de zon die over de top van de heuvels onze kamer binnen scheen, en vanuit bed hadden we een magnifiek uitzicht op de rijstterrassen.
Na het ontbijt hebben we besloten om ons vandaag op te splitsen. De gids had voor de ochtend een wandeling van 2 uur door het dorp voorgesteld en voor de middag een wandeling van 2 uur naar een dorpje in de buurt. Tibi en ik wilden echter graag de wandeling door de bergen maken naar 3 dorpen verder, een wandeling van ruim 5 uur. Wij hebben dus een plaatselijke gids ingehuurd voor ruim 15 euro, een dametje van 53 met een paraplu die er meteen flink de pas in zette. Het was een onbeschrijflijk mooie wandeling, dwars door de bergen die bijna volledig zijn omgetoverd in rijst - en andere terrassen. Ook hier weer veel rode pepers, maïs, paksoi etc. Het land is hier niet in eigendom van de boeren, men heeft hier wel het vruchtgebruik.
De wandeling was best pittig, want ieder dorp lag weer een berg verder, dus dat was flink klimmen en dalen, maar de paden waren uitstekend en het weer was schitterend!!
Na exact 5 uur kwamen we aan in Dazhai waar Herma en Bart inmiddels met de auto naar toe waren gekomen, en waar zij aan het rondwandelen waren met de gids. We hadden dus tijd om even lekker te lunchen, we waren wel toe aan een lekkere noodlesoep en een biertje. Daarna zijn we met z'n allen in 3 kwartier teruggereden naar Ping An, maar toen bedacht ik me dat ik dat biertje eigenlijk beter niet had moeten nemen, want vanaf de parkeerplaats moesten we natuurlijk ook nu weer dat halve uur omhoog lopen.....hijg puf slof slof.....
Het zag er bij daglicht erg anders uit. We passeerden nu het ene toeristische winkeltje na het andere. Niks gemist dus aan de wandeling door het dorp die de gids in gedachten Morgen gaan we weer een stukje verder, we zijn benieuwd...!!!

• 01 November 2010 - 12:59

Frans:

Hoi Tibi en Yvonne,

Leuk dit bericht, jullie dag is al voorbij, maar wij leven hier ca 8 uur later. Leuk om dat verschil in de tekst te lezen. Nederland is bewolkt en donker. Daarom blijf nog maar even daar met uitzicht op de rijstvelden.

• 01 November 2010 - 19:02

Ad:

Ik heb vandaag chinees op.

• 01 November 2010 - 19:49

Astrid:

Hoi stoere reizigers! Ik had nog niet gereageerd, maar ik wou even zeggen dat ik het weer geweldig vind om je verhalen te lezen. Echt weer een gave reis! Geniet maar lekker verder!

• 01 November 2010 - 20:55

Joyce:

Net gelelezen dat ze in China zijn begonnen met de volkstelling. Kijken jullie uit dat je niet wordt meegeteld!

Groetjes, Joyce

• 02 November 2010 - 10:20

Je Zus MC:

Wauw... wauw...wauw....
    wou dat ik er bij was geweest, die wandeling lijkt me helemaal te gek... en zijn de wandelingen helemaal hondsvrij?? dat lijkt me echt super...

• 02 November 2010 - 13:49

Marian & René:

Hoi Tibi en Yvonne,

We vinden het weer geweldig om jullie ervaringen in China te kunnen volgen. Van een vriendin van ons die er geweest was werden we niet echt enthousiast, maar als ik jullie verslag lees dan lijkt het mij daar toch wel erg leuk!

Groetjes en geniet er nog even van.