Spannende momenten in Xi-an!!!! - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne - WaarBenJij.nu Spannende momenten in Xi-an!!!! - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne - WaarBenJij.nu

Spannende momenten in Xi-an!!!!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

16 Oktober 2010 | China, Peking

Zaterdag 16 oktober
Na het ontbijtbuffet, met niet veel andere gerechten dan gisterochtend, heeft 'vriend'
Chai Bo heeft ons met 2 taxi's naar het busstation gebracht voor de bus naar Xi-an. We reisden met een uitstekende bus, type touringcar, en we waren natuurlijk weer de enige aliens. Het was een mooie rit van 3 uur, het uitzicht was afwisselend: schitterende bergkloven, veel landbouwgebieden en af en toe een lelijk industriegebied met vieze rookpluimen. De wegen en de infrastructuur zijn trouwens uitstekend hier in China!
We zitten erg centraal in het Belltower Hotel en hebben onderweg in de stad veel bekende merken gezien zoals Vero Moda, Jack&Jones en Etam (zonder Miss ervoor).
MacDonalds en mijn Vrienden van Starbucks zitten hier meteen tegenover!
Het lijkt overigens of de helft van die 2 miljard Chinezen hier in Xi-an woont, wat een afgrijselijke drukte hier. Mensen, mensen, mensen en herrie. Voor de winkels staan dames met enorme toeters voor hun mond reclame rond te toeteren en in en om de winkels klinkt harde muziek. Na 2 uurtjes hadden Tibi en en ik het helemaal gehad (Herma en Bart waren apart gegaan) en wilden we terug naar het hotel, maar wat we daar aantroffen.......
Er leek daar een spontane demonstratie aan de gang, precies voor het hotel, een enorme mensenmassa die leuzen scandeerden en het zag er niet echt plezierig uit. Toen we dachten een schot te horen zijn we achterom het hotel in gevlucht, want via de voorkant konden we deur echt niet meer bereiken!!
Op de 7e etage hebben we een lege conferentiekamer gevonden met ramen aan de voorkant, zodat we een goed uitzicht hadden op wat er plaatsvond. Ik heb nog nooit zo vreselijk ontzettend veel mensen bij elkaar gezien, schreeuwend, roepend, applaudisserend, scanderend.... en de sfeer werd al grimmiger en dat allemaal,zo leek het, met de gezichten gericht op ons hotel. Er werden vuurtjes gestookt en daar werden onder luid gejuich kledingstukken op geworpen totdat de ME in grote getale aangemarcheerd kwam. Niet dat ze veel deden hoor, ze gingen in keurige rijtjes staan, en vervolgens allemaal tegelijk een kwartslag draaien etc., niet echt spectaculair, maar langzaamaan hebben ze het plein voor het hotel toch geweldloos schoongeveegd met als gevolg dat de massa zich een eind verder weer opeenhoopte. Het bleek uiteindelijk om een studentendemonstratie te gaan tegen Japan. Chinezen hebben een enorme hekel aan Japanners en dat schijnt wederzijds te zijn. Er is heel recent in Japan een Chinese winkel in de fik gestoken en nu wilde het toeval dat er naast ons hotel een Japanse kledingwinkel zit, of beter gezegd, zat. Die winkel is helemaal gemolesteerd en de kleding uit die winkel is dus op de brandstapels gegaan. Het was later op de avond triest om te zien, er was werkelijk niets meer over van die hele winkel en de eigenaren waren bezig met glasscherven opscheppen en puin ruimen.

• 16 Oktober 2010 - 16:16

Je Zus:

Poeh...daar had ik niet bij willen zijn....Hopelijk de volgende dagen iets rustiger....Groetjes MC

• 16 Oktober 2010 - 19:02

Cor:

Nee, daar kan je inderdaad beter niet tussen zitten, die haat (want dat is het) dateert van voor W.O. II.
    Japan heeft China decennia bezet en uitgebuit, daar kunnen we (Indonesisch in W.O. II) over mee praten.

Hopelijk zal de volgende dag je gevoel bij Xi-an net zo worden als je over Beijing schreef.

Veel plezier en hoop snel weer een 'update' te krijgen.

• 16 Oktober 2010 - 20:33

Bertine:

Wat een spannend verhaal, gelukkig konden jullie op tijd wegkomen. Hier gaat alles goed, Ghita is gisteren met Hunti op stap geweest en vandaag heb ik weer gepoests, slobber gegeven en gewandeld.

Groet,
    Bertine

• 17 Oktober 2010 - 09:24

Ad :

Dat is wel het voordeel van een demonstratie in China: je hebt zo een betoging van 100.000 bij elkaar. Blijft het in Nederland toch maar tobben met 10 mensen bij een demonstratie tegen Wilders.

• 17 Oktober 2010 - 13:13

Brigitta:

He luitjes, spannende verhalen hoor !!! Doen jullie wel heeeel voorzichtig, we willen allemaal nog wel de foto's zien !!!

• 17 Oktober 2010 - 17:33

Paps:

Dag kinderen, zo, ik lees liever jullie avonturen dan de Volkskrant, momenteel.
    Even over die rellen betreffende de Japanners, waren die mensen naast jullie hotel ook Japanners of gewoon autochtonen die japanse waar verkochten?
    Vanuit Sneek, voorzichtig zijn!