Een nieuw land, verse verhalen: Cuba!!! Havana!!!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Yvonne - WaarBenJij.nu Een nieuw land, verse verhalen: Cuba!!! Havana!!!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Yvonne - WaarBenJij.nu

Een nieuw land, verse verhalen: Cuba!!! Havana!!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 December 2008 | Cuba, Havana

Na een perfecte vlucht van 9 uur en 43 minuten(alles op tijd, lekker eten, goede films) zijn we geland in Havana. Het regende, hetgeen betekende dat het binnen in de slurf en op het vliegveld glad was, want als het buiten regent, dan regent het daar ook binnen...! Dus voorzichtig naar de douane geglibberd, er waren heel veel hokjes, dus we waren snel aan de beurt en de douniers waren erg vriendelijk. Toen begon het lange wachten op de koffers, maar dat kwam omdat we bij een verkeerde band stond. Het leek of er maar 2 waren en aangezien er eentje vreselijk kapot was, leek het duidelijk waar we moesten staan. Uiteindelijk bleken er aan de andere kant van de hal ook nog 2 banden te zijn. De uitgang was vervolgens ook een beetje moeilijk te vinden dus na wat heen en weer geloop en twijfel of we in de rij moesten of er langs konden, zijn we toch in de aankomsthal aangekomen. Na enig zoeken vonden we Raphael, de man die ons naar het hotel zou brengen. Eerst nog even geld gewisseld en toen zijn we op weg gegaan. Hij nam nog 2 mensen mee, maar dat bleek een eigen dealtje te zijn.
De weg naar Havana was donker, heel erg donker. Ook in Havana is het donker, het was zelfs zo donker dat Raphael zijn raampje af en toe open moest draaien om beter te zien wat er allemaal aan kwam en of hij de hoek om kon. Uiteindelijk hebben we nog een flinke kuil gepakt, gelukkig reed hij niet zo hard aangezien het vlak voor een rood stoplicht was.
Ons hotel is okee, de handdoeken stonden in de vorm van een hartje op ons bed met een welkomstkaartje van het kamermeisje...
We zijn nog even de stad in gegaan en kwamen naar ons idee in het leukste barretje van de stad terecht. Dat we daar enigszins afgezet werden namen we maar voor lief. Er speelden heerlijke muzikanten, die er in geslaagd zijn ons een cd-tje aan te smeren en daarna zijn we bewusteloos in bed geploft.

Vandaag de stad verkend. Havana is echt een heerlijke stad met een onwijs fijne sfeer. Het is allemaal oud, krakkemikkig en vervallen, maar toch ook mooi en sfeervol. Het stinkt naar vuilnis maar om de een of andere reden maakt dat allemaal niet uit. De mensen zijn super, we worden vaak aangesproken, maar allemaal leuk. Ze willen gewoon weten wie we zijn, waar we vandaan komen of willen simpelweg helpen omdat we blijkbaar vragend of zoekend kijken. En we hebben dan ook heel wat afgezocht vandaag. We moeten ons visum verlengen omdat we net wat langer blijven dan 30 dagen. Nou, en da's niet makklijk!!!!!! Iedereen weet waar de 'immigracion' is en dat betekent dat iedereen je ergens anders heenstuurt. Van links naar rechts, van de Oude Stad naar het industrieterrein aan de haven...en toen we het uiteindelijk gevonden hadden moesten we terug naar het centrum om eerst een zegeltje te kopen bij de bank....grrr. Nou, het zegeltje hebben we, het bewijs dat we in ons hotel slapen hebben we, onze vliegtickets hebben we...en nu gaan we morgen dus terug om het verder in orde te brengen.
Daarna hebben we uren gezocht naar het festival (tip van iemand op straat) met muziek van Compay Segundo. Dit hebben we rond een uur of 17 gevonden (het begon om 13 uur...) en toen bleek dat ze pas vanavond om 21 uur weer beginnen te spelen. In de tussentijd zijn we door 2 aardige mensen naar het beste restaurant van de stad gebracht (??). Nou, we hebben er best lekker geteten. Het bier kost ongeveer 1,20, maar de wijn 6 euro. Ik kan beter voortaan gewoon maar cocktails gaan drinken, dat is een stuk goedkoper. We hebben ook een sigarefabriek bezocht. Nou, als er ooit nog eens iemand zeurt over ARBO-omstandigheden....stuur ze even langs bij die fabriek en ze houden verder hun mond! Al die mensen, met hun tabaksbladeren...alles gebeurt met de hand, zittend op harde stoelen: sorteren van de bladeren, uitvouwen, platstrijken, de nerf verwijderen, de binnenkant van de sigaar rollen (na 9 maanden opleiding slaagt overigens maar 20% van de kandidaten), de buitenkant er omheen rollen, platdrukken, afsnijden, etiketjes eromheen, de controle (zijn ze dik genoeg, lang genoeg, even groot enz), en dan in de doosjes! Iedere 'rol'medewerker moet 120 sigaren per dag maken (8 urige werkdag, 5 dagen per week). De heoveelheid tabak wordt afgemeten want er mag niets worden verspild. Ze mogen er wel zelf 3 per dag roken trouwens.
Verder, ja...oldtimers in alle kleuren (roze, blauw, geel, je kan het zo gek niet bedenken), de mensen leven buiten, muziek klinkt overal, kortom het is hier heerlijk!!!!

• 13 December 2008 - 10:08

Astrid:

Wat klinkt dat goed zeg! Wat heerlijk om in Havana rond te dwalen. En hihi, wat herkenbaar, met dat zegeltje hier en stempeltje daar.
    Geniet van de cocktails (rum!?) en de sigaren!
    Besos,
    Astrid

• 13 December 2008 - 10:52

Peter:

Veel succes met het verlengen van jullie visum. Heb het ook meegemaakt!
    Fijne vakantie verder,

Peter

• 13 December 2008 - 11:00

Wim Hendrikse:

Hoi Yvonne en Tibi,

Wat zijn jullie bofkonten om zo lang in zo'n mooi land te zijn. Marie-Christine en ik zijn er een jaar of 15 geleden in Cuba geweest. Wij vonden het schitterend. Vriendelijke mensen en overal gezellige muziek. Ik ben jaloers op jullie.

groetjes vanuit een koud Axel.

• 13 December 2008 - 12:57

Joyce:

Hoi Yvonne en Tibi,

Zo te horen hebben jullie het geweldig daar. Jullie beschrijven ook echt de sfeer die ik ervan verwacht. Nog bedankt voor jullie kaart. Kwam vandaag precies op tijd. En nu gaan wij hier de sneeuw in! Groetjes en geniet ervan!

• 13 December 2008 - 18:48

Josée:

Ik wil oooooooooooook. Marino zegt " nu wel??". Ja, ik had hetzelfde als Tibi, het regime dat mij tegenstond maar nadat mijn zuster vertelde hoe geweldig het daar was kreeg ik al het gevoel dat ik er ook heen moest. Jullie bevestigen dit volledig. Blij dat je Spaans geleerd hebt Tibi? Gaat het een beetje?
    Nou jongens, het is hier ijskoud, de wind blaast door de kleding heen en de kachel staat te loeien. Hoe warm is het daar eigenlijk?
    Dikke kus,
    Josée

• 13 December 2008 - 21:58

Maaike:

Heerlijk om zo weer mee te genieten op afstand. Geniet ervan!
    Kus voor jullie
    Maaike en mannen